سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
کاربردی

      11 نوامبر سال 2001 ، بورلی هیلز، دو ماه از حادثة یازده سپتامبر گذشته و قرار است جلسة مخفیانه ای در«هتل پننسولا» با آن معماری باشکوه « نو استعماری اش» صورت بگیرد. یک طرف میز، کارل گرو، مشاور و در واقع متخصص ماست مالی های جرج بوش نشسته (متخصص ماست مالی، کسی است که رویدادهای سیاسی را به نفع ارباب یا حزب خود تعبیر و تفسیر می کند) و طرف دیگر، چهل نفر از قدرتمند ترین دست اندرکاران هالیوودی نشسته اند؛ بهانة ملاقات آنها این است که ببینند صنعت سینمای آمریکا چه کار می تواند بکند تا به پیروزی در «جنگ با تروریسم»‌کمک کند. میزان قدرت و نفوذ این « نقشه چینان»‌خودش حکایتی جداگانه دارد. کارل گرو- که به «مغز بوش»‌نیز شهرت دارد- نه یک ماهی کوچک، بلکه از آن کوسه های بزرگ حوضچة‌ کاخ سفید است. و از طرف هالیوود نیز تقریبا همه سران استودیوها و دفاتر تولید فیلم حاضرند؛ از مدیر « ویاکام» گرفته تا جفری کتزنبرگ یکی از بنیانگذاران « دریم ورکز». دود سیگاری که فضای تالار را پر کرده، حتما خفه کننده بوده است. پس از پایان جلسه، شری لنزینگ، مدیر کمپانی «پارامونت» گفت:‌« این نشست دربارة جنگ و سیاستی که باید در پیش گرفت، نبود؛ صرفا گردهمایی عده ای آدم بود که علیه دشمنی مشترک، متحد شده اند.» ولی دیگران با این گفتة لنزینگ موافق نبودند و « پیچک» های بلند قدرت را می دیدند که از واشنگتن کشیده شده و دنبال داربست و تکیه گاهی در هالیوود می گردد. آنها ادعا می کردند که سر و کلة «پروپاگاند»‌ دوباره پیدا شده است. اشتباه می کردند: واقعیت این است که « پروپاگاند» جایی نرفته بوده که حالا برگردد!







      

به تعبیر خانم ساندرس، سیا در مقام «وزارت فرهنگ بلوک غرب» عمل می‏کرد. مثلاً از «جکسون پولاک» و نقاشی «آبستره» به شدت حمایت می‏کرد با این هدف که، در عرصه هنر، رئالیسم سوسیالیستی را شکست دهد.در هالیوود، مأموران سیا کارگردانان را ترغیب می‏کردند که در فیلمهای خود سیاه‌پوستان را هر چه بیشتر نمایش دهند، آنان را آراسته و خوش لباس به تصویر کشند و از این طریق ایالات متحده را جامعه‏ای آزاد و دمکرات بنمایانند. فیلم «مزرعه حیوانات» جرج ارول با سرمایه سیا تهیه شد. فیلم 1984 ارول نیز با بودجه سیا ساخته شد.بسیاری از کتب کمپانی «پراگر» با بودجه سیا چاپ می‏شد. کتاب طبقه جدید «میلوان جیلاس» با بودجه سیا در شمارگان بالا منتشر شد و در سراسر جهان توزیع گردید. سیا 50 هزار نسخه از یکی از کتابهای «ایروینگ کریستول» را برای توزیع مجانی در سراسر جهان خریداری کرد، سیا در سال 1950 با ده میلیون دلار بودجه رادیوی اروپای آزاد را تأسیس کرد و موارد فراوانی از این قبیل.طبق تخمین خانم ساندرس، در دوران جنگ سرد حدود هزار عنوان کتاب به وسیله سیا و در زیر نام بنگاههای انتشاراتی تجاری و دانشگاهی، فقط در ایالات متحده آمریکا منتشر شد.







      

 کتاب خانم «فرانسس ساندرس»، پژوهشگر و روزنامه‏نگار انگلیسی است که چاپ اول آن در سال 1999 در لندن منتشر شد و غوغایی به‏پا کرد. چاپهای بعدی این کتاب با عنوان: جنگ سرد فرهنگی: سیا و جهان هنر و ادب.«ویلارد منس»، منتقد، کتاب خانم ساندرس را «یکی از حیرت‏آورترین و افشاگرترین» کتابهایی خوانده که تا کنون درباره سرویس اطلاعاتی ایالات متحده منتشر شده است. خانم ساندرس نشان می‏دهد که «کورد مه‏یر»، رئیس بخش عملیات بین‏المللی سیا، و دوست او، «آرتور شلزینگر» (پسر)، طبق طرحی که «ملوین لاسکی» ارائه داد. حرکتی را آغاز کردند که به ایجاد شبکه فرهنگی غول‏آسایی در سراسر جهان انجامید. خانم ساندرس این شبکه را «ناتوی فرهنگی» می‏نامد. بودجه این عملیات در سال 1950، یعنی در زمان دولت ترومن، 34 میلیون دلار بود. سیا در چارچوب عملیات جنگ سرد فرهنگی شبکه مطبوعاتی جهان‌شمولی ایجاد کرد که از ایالات متحده تا لندن و اوگاندا و خاورمیانه و آمریکای لاتین گسترش داشت، و در تمام این دوران مطبوعات روشنفکری متنفذی مانند پارتیزان ریویو، کنیان ریویو، نیولیدر، انکاونتر، درمونات، پرووه، تمپو پرزنته، کوادرانت و ... از سیا کمکهای مالی مستقیم یا غیر مستقیم دریافت می‏کردند.







      

«جنگ سرد» به دوران تاریخی اطلاق می‏شود که از اواسط دهه 1940م. با پایان جنگ دوم جهانی، آغاز شد و تا سال 1991 و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، یعنی حدود 45 سال، دوام آورد.شاخص این دوران، رقابت و نبرد آشکار و پنهان سیاسی، اقتصادی، تسلیحاتی، اطلاعاتی و فرهنگی بلوک غرب، به رهبری ایالات متحده آمریکا، و بلوک شرق، به رهبری اتحاد شوروی، بود. این نبرد در تمامی دوران طولانی فوق سایه سنگین و سیاه خود را بر فضای بین‏المللی گسترد و سرنوشت بشریت را رقم زد. در این دوران، روشنفکران نیز به دو جبهه اصلی کمونیست و ضد کمونیست تقسیم شدند و اگر مواضع روشنفکران مستقل و میانه‏رو با نگرش یکی از این دو جبهه اصلی روشنفکری تعارض می‏یافت به وابستگی به جبهه دیگر متهم می‏شد. فضای قطب‏بندی شده‏ای بود که لمس آن برای نسل جدید دشوار است. طبعاً، سرویسهای اطلاعاتی هر دو بلوک، شرق و غرب، نیز، در این حوزه روشنفکری فعال بودند.در سالهای اخیر، با فروپاشی اتحاد شوروی و پایان یافتن جنگ سرد، توجه به نقش سرویسهای اطلاعاتی، به‏ویژه آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، در حوزه‏های روشنفکری در دوران فوق افزایش چشمگیری یافته است. پژوهشهایی که در این زمینه صورت گرفته، ثابت می‏کند که در دوران جنگ سرد در عرصه‏های روشنفکری نیز، مانند سایر عرصه‏ها، این نبرد به شدت جریان داشت. این پدیده‏ای است که «جنگ سرد فرهنگی» نام گرفته است. اینک، در غرب، نسلی پرشور و دقیق از محققان پدید آمده‏اند که، بر پایه اسناد علنی شده سیا، گروهی از برجسته‏ترین نظریه‏پردازان و مبلغان لیبرال دمکراسی را به همکاری با سیا و اینتلیجنس سرویس بریتانیا متهم می‏کنند. این جنجالی است که برخی مطبوعات آن را «بحران روشنفکری لیبرال پس از جنگ سرد» نامیده‏اند.







      
<      1   2