سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
کاربردی

لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النّاسِ عَداوَةً لِلَّذینَ آمَنُوا الْیهُودَ وَ الَّذینَ أَشْرَکُوا؛

 

به طور مسلّم ( ای پیامبر ) دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان را، یهود و مشرکان  خواهی یافت.

 

مائده/82
  







      

وَ قالَتِ الْیهُودُ یدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ ایدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یداهُ مَبْسُوطَتانِ؛

 

و یهود گفتند: « دست خدا ( با زنجیر ) بسته است». دستهایشان بسته باد!و به سزای این  (ناروا) که گفتند از رحمت خدا دور گشتند، بلکه هر دو دست ( قدرت ) او، گشاده است.

 

مائده/64 .

 







      

وَ قَضَینا إِلی بَنی إِسْرائیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی اْلأَرْضِ مَرَّتَینِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبیرًا، فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَیکُمْ عِبادًا لَنا أُولی بَأْسٍ شَدیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ وَ کانَ وَعْدًا مَفْعُولاً؛

ما به بنی اسرائیل در کتاب (تورات) اعلام کردیم که دوبار در زمین فساد خواهید کرد و برتری جویی بزرگی خواهید نمود. هنگامی که نخستین وعده فرا رسد، گروهی از بندگان پیکار جوی خود را بر ضد شما بر می انگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند، حتی برای به دست آوردن مجرمان) خانه ها را جست وجو می کنند و این وعده ای است قطعی.

اسراء4/5







      

وَ ضُرِبَتْ عَلَیهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باءُو بِغَضَبٍ مِنَ اللّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا یکْفُرُونَ بِایاتِ اللّهِ وَ یقْتُلُونَ النَّبِیینَ بِغَیرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یعْتَدُونَ؛

و مُهر ذلت و نیاز بر پیشانی آنها زده شد و باز گرفتار خشم خدایی شدند؛ چون آنان بایات الهی، کفر می ورزیدند و پیامبران را به ناحق می کشتند، اینها به خاطر آن بود که گناهکار و متجاوز بودند.

بقره/61







      

فَبِما نَقْضِهِمْ میثاقَهُمْ لَعَنّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِیةً ؛  

" بنی اسرائیل را " به خاطر پیمان شکنی، از رحمت خویش دور ساختیم و دلهای آنان را سخت و سنگین نمودیم .

سوره مائده / 13

 







      

تلمود (?????)، دومین کتاب مهم دینی و مقدّس یهودیان پس از عهد قدیم است, تلمود دایره المعارفی است مشتمل بر اصول و فروع احکام، سنن، تاریخ و ادبیات قوم یهود، که در 36جلد تدوین شده است. یهودیان تلمود را، تورات شفاهی می دانند و حتی برخیاز آن ها معتقدند که حضرت موسی علیه السلام دو نوع شریعت از خداوند دریافت داشته است، شریعت مکتوب که همان تورات است و شریعت شفاهی که تلمود است .

تَلمود از زبان یهودیان

 

از آن هنگام که خداوند در بوته خار شعله ور در آتش به حضرت موسی متجلی شد و تورای کتبی را به ملت یهود عطا کرد، «هَلاخا» یا تـورای شفاهی نیز به آنها ابلاغ شده، بخش مهمی از ایمان و اعتقادات ایشان را تشکیل داد. تـورای شفاهی، تمام جزئیات زندگی فرد یهودی را در نظر داشته، در آن اثر می گذارد. اهمیت عظیم آن، از این جهت است که به یهودیان کمک می کند تا زندگی روزمره خود را با قوانین تـورا تطبیق داده، در روشنایی اش هستی خود را ادامه دهند.

دو مجموعه تـورای کتبی و تـورای شفاهی، تنها در کنار هم قابل استفاده و اجرا هستند.

شماری از انحرافها به سبب نادیده گرفتن تعالیم تـورای شفاهی رخ داده است، زیرا در بسیاری از موارد، خداوند در تـورای کتبی دستوری می دهد؛ اما نحوه انجام دادن آن را به طور صریح بیان نمی کند. برای نمونه، در تورا گفته شده است که «در روز شبات هیچ کاری انجام نده»،

ولی به غیر از چند مورد، به وضوح بیان نمی شود که «کار» به چه اعمالی و در چه حدی گفته می شود، یا درباره احتمال خطر جانی چه باید کرد؟

در تلمود به استناد آیه هایی که در مورد «کار» و تعطیلی آن در بخشهای دیگری از تورا ذکر شده اند، مفهوم کار، حدود و جزئیات آن به طور دقیق تعیین و شرح داده می شود. همچنین با ذکر آیه هایی که به حفظ جان تاکید دارند، مواردی که می توان به سبب خطر جانی، قوانین شبات را نادیده گرفت، یاد می شوند.

در جای دیگر گفته شده است: در دهم ماه تیشری «جانهای خودتان را رنج دهید». مفهوم رنج دادن جان )در روز کیپور) چیست؟ در تلمود با آوردن آیه ای از کتاب یشعیا، خدا منظور خود را از رنج دادن جان، «نخوردن و ننوشیدن» بیان می کند. سپس تلمود، جزئیات تعنیت روزهکیپور را شرح می دهد.

به همین صورت، بسیاری از پرسشهای دیگر در مورد جزئیات فرمانهای تورای کتبی وجود دارند که پاسخ آنها به تفصیل در تلمود ذکر شده است.







      

تَلمود از دو بخش میشنا و گمارا تشکیل شده:

میشنا دربرگیرنده تـورای شفاهی (توضیحاتی که مشه ربنو درباره دستورهای الهی به بنی اسرائیل فرموده بود) است و در شش سِدِر (جلد) و در63 مَسِخِت (رساله) تنظیم شده است.

الف :سِدِر زِراعیم (بذرها

از قوانین کشاورزی، وظایف دینی کشاورزان، قانونهای نماز، عبادت و براخاهای مختلف سخن می گوید. برای مثال: پیش از استفاده از هر نعـمتی در این جهان باید از خداوند و خالق هستی تشکر کنیم (براخا بگوییم) یا فصلی دیگر که درباره قوانینی از تـورا سخن می گوید و به موجب آن، کشاورز یهودی موظف است تا گوشه مزرعه خود را درو نکرده، برای استفاده فقرا باقی گذارد.

ب:سدر مُوعِد (اعیاد

قانونها و مراسم مربوط به اعیاد، روز شبات و کارهای ممنوع در این روزها بیان شده است.

ج :سدرناشیم (زنان

از قوانین ازدواج و طلاق، روابط زناشویی و زندگی خانوادگی گفتگو می کند.

د: سدر نِزیقین (خسارات

دارای قوانین مدنی و جنایی، دادگاههای شرعی و عُرفی و روش کار آنها، مالکیت، قرض گرفتن و وام دادن، سرقت، غَصْب، بدهکاری، انواع تعهدات مالی و قانونهای خرید و فروش است.

ه :قُداشیم (مقدسات

قوانین مربوط به کاهنان و لاویان، عبادتها، تقدیم قربانیها در بت همیقداش، خوراکیهای حلال و حرام و ذبح شرعی است.

و: سدر طِهارُوت (طهارت و پاکی

قوانین مربوط به طهارت و پاکیزگی جسم و روح، نحوه غسل در میقْوِه و شرایط آن است.

قوانین مربوط به طهارت و پاکیزگی جسم و روح، نحوه غسل در میقْوِه و شرایط آن است.

و گمارا که نقش؛ توضیح دهنده یا مفسر را دارا است.

به مجموعه میشنا و گمارا، «تلمود» گفته می شود که به معنای آموزش و تعلیم است. دو تلمود وجود دارد:

* تلمود یِروشَلْمی که در مدتی کمتر از 100 سال پس از تدوین میشنا در بیت المقدس (اورشلیم) تدوین شد.

** تلمود بابِلی‎‎که نزدیک دو قرن پس از تلمود یروشلمی و در حدود 1500 سال پیش (3260 عبری» «راو آشِه» و «راوینا» در 37 جلد در بابِل و ایران گردآوری و تألیف کردند. تلمود بابلی مُفصل تر و در بحثها، غنی تر از تلمود یروشلمی است، بنابراین بیشتر مورد مطالعه قرار می گیرد.







      

خاخامهای یهودی طی سالهای متمادی شرحها و تفسیرهای خود سرانه و گوناگونی برتورات نوشته اند که همه آنها را خاخام « یوخاس » درسال1500 م جمع آوری نموده و به اضافه چند کتاب دیگر که در سالهای 230 و 500 م نوشته شده بودند, به نام « تلمود » یعنی تعلیم دیانت وآداب یهود, جمع آوری کرد.
* روز دوازده ساعت است : درسه ساعت اول آن خداوند شریعت را مطالعه می کند . در سه ساعت دوم احکام صادر می کند.
در سه ساعت سوم هم جهان را روزی می دهد . در سه ساعت آخر هم با حوت دریا که پادشاه ماهیها است به بازی می پردازد.
هنگامی که خداوند امر کرد « هیکل » را خراب کنند خطا کرده بود، به خطای خویش اعتراف کرده و به گریه در آمد وگفت : وای بر من که امر کردم خانه ام را خراب کنند و
هیکل را بسوزانند و فرزندان مرا تاراج نمایند
.
خداوند, از این که یهود را به چنین حالی گذاشته سخت پشیمان است و هر روز لطمه به صورت خود می زند و زار زار گریه می کند ، گاهی از چشمانش دو قطره اشک به دریا
می چکد و آن چنان صدا می کند که تمام اهل جهان صدای گریه او را می شنوند و آبهای
دریا به تلاطم و زمین به لرزه در می آید.
هرگز خداوند از کارهای ابلهانه وغضب و دروغ برکنار نیست. ( نَعوذُ بِالله )

منبع: سِفر پیدایش یا برشیت







      

لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَکُوا أَذًی کَثیرًا وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور؛ِ

به یقین (همه شما) در اموال و جانهای خود، آزمایش می شوید و از کسانی(یهودیان)که پیش از شما به آنها کتاب (آسمانی) داده شده است و (همچنین)

از مشرکان، سخنان آزار دهنده فراوان خواهید شنید و اگر استقامت کنید و تقوا پیشه سازید (شایسته تر است؛ زیرا) این از کارهای مهم و قابل اطمینان است.

آل عمران/186







      

* قسمتی از شیاطین ، از فرزندان آدم هستند،آدم زنی داشت از شیاطینبه نام « لیلیث » که مدّت 130 سال همسر آدم بود،شیاطین از نسل او متولد شدند!

« حوا » در این مدّت 130 سال جز شیطان فرزندی نزائید زیرا او هم همسر یکی از شیاطین شده بود. و اگر غیر یهود در دریا در حال غرق شدن است، نباید نجاتش بدهی، زیرا آن هفت ملتی که در زمین « کنعان » بودند و بنا بود یهودیان آنها را به قتل برساند.      

* ارواح یهود ، از ارواح دیگران افضل است، زیرا ارواح یهود جزء خداوند است ! همچنان که فرزند جزء پدرش می باشد، روحهای یهود نزد خدا عزیزتر است زیرا ارواح دیگران شیطانی و مانند ارواح حیوانات است. نطفه غیر یهودی، مثل نطفه بقیه حیوانات است.   







      
   1   2   3   4      >