تَلمود از دو بخش میشنا و گمارا تشکیل شده:

میشنا دربرگیرنده تـورای شفاهی (توضیحاتی که مشه ربنو درباره دستورهای الهی به بنی اسرائیل فرموده بود) است و در شش سِدِر (جلد) و در63 مَسِخِت (رساله) تنظیم شده است.

الف :سِدِر زِراعیم (بذرها

از قوانین کشاورزی، وظایف دینی کشاورزان، قانونهای نماز، عبادت و براخاهای مختلف سخن می گوید. برای مثال: پیش از استفاده از هر نعـمتی در این جهان باید از خداوند و خالق هستی تشکر کنیم (براخا بگوییم) یا فصلی دیگر که درباره قوانینی از تـورا سخن می گوید و به موجب آن، کشاورز یهودی موظف است تا گوشه مزرعه خود را درو نکرده، برای استفاده فقرا باقی گذارد.

ب:سدر مُوعِد (اعیاد

قانونها و مراسم مربوط به اعیاد، روز شبات و کارهای ممنوع در این روزها بیان شده است.

ج :سدرناشیم (زنان

از قوانین ازدواج و طلاق، روابط زناشویی و زندگی خانوادگی گفتگو می کند.

د: سدر نِزیقین (خسارات

دارای قوانین مدنی و جنایی، دادگاههای شرعی و عُرفی و روش کار آنها، مالکیت، قرض گرفتن و وام دادن، سرقت، غَصْب، بدهکاری، انواع تعهدات مالی و قانونهای خرید و فروش است.

ه :قُداشیم (مقدسات

قوانین مربوط به کاهنان و لاویان، عبادتها، تقدیم قربانیها در بت همیقداش، خوراکیهای حلال و حرام و ذبح شرعی است.

و: سدر طِهارُوت (طهارت و پاکی

قوانین مربوط به طهارت و پاکیزگی جسم و روح، نحوه غسل در میقْوِه و شرایط آن است.

قوانین مربوط به طهارت و پاکیزگی جسم و روح، نحوه غسل در میقْوِه و شرایط آن است.

و گمارا که نقش؛ توضیح دهنده یا مفسر را دارا است.

به مجموعه میشنا و گمارا، «تلمود» گفته می شود که به معنای آموزش و تعلیم است. دو تلمود وجود دارد:

* تلمود یِروشَلْمی که در مدتی کمتر از 100 سال پس از تدوین میشنا در بیت المقدس (اورشلیم) تدوین شد.

** تلمود بابِلی‎‎که نزدیک دو قرن پس از تلمود یروشلمی و در حدود 1500 سال پیش (3260 عبری» «راو آشِه» و «راوینا» در 37 جلد در بابِل و ایران گردآوری و تألیف کردند. تلمود بابلی مُفصل تر و در بحثها، غنی تر از تلمود یروشلمی است، بنابراین بیشتر مورد مطالعه قرار می گیرد.