سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
کاربردی

روی حسابم با بعثی ها نیستا // با بعضی ها است

یادش بخیر یه زمانی مادران شهدا خواب امام (ره) رو میدیدند


آخه یکی نیست بهشون بگه با شکم پر که نمیشه خواب امام پا برهنگان رو دید

روح خدا بزرگ تر از آن است که در خواب شما بگنجد

خمینی (ره) مظهر بیداری بود

به اینا روووووووو بدیم خواب میبینند یوسف گرگ ها رو خورده و قحطی می آید در این سرزمین پس از هدفمندسازی فتنه جدیدشان

ای کاش یه چیزایی رو فراموش نکنیم

هیچ میدونید ما دقیقاً چند تا مادر شهید داریم که نمیدانند مزار فرزندشان کجاست؟

هیچ میدونید هر روز به روزشمار ایام یتیمی چند فرزند شهید اضافه میشود؟

هیچ میدونید وقتی هنوز سالگرد اولین پسرت نیموده خبر شهادت آن یکی را هم بیاورند یعنی چی؟

برای ما هر روز عاشورا است.

ما منتظریم تا در آخرین ایستگاه تاریخ بیعت ماه را با خورشید ببینیم و با مادران شهید بگرییم چون ابر در بهاران و بگوییم

کجائید ای شهیدان خدایی ..... 







      

leg

طرح نوشت : حدیثی خواندم از پیامبر (ص) که در آخرالزمان، زنان لباس هایی خواهند پوشید که در عین پوشیدگی، عریانند! اینان بویی از بهشت نخواهند برد. و واقعا هم این حدیث کاربردی شده این روزها. امیدوارم با تولیدکنندگان این محصول بسیار مفسده انگیز، هرچه زودتر برخورد بشه.

پانوشت : این مستند رو پیشنهاد می کنم ببینید. البته برای زیر 18 سال توصیه نمیشه!







      

در روز بازگشایی مدارس بسیاری از والدین به همراه فرزندان خود به مدرسه رفته اند. اولین روزی است که آرمیتا رضایی نژاد فرزند شهید رضایی نژاد به مدرسه رفته است. آرمیتایی که به عمویش وصیت کرده است: عمو به من قول بده، وقتی بزرگ شدم و دانشمند شدم، اون وقت آدم بدا اومدن شهیدم کردن، من رو ببر پیش بابام خاک کن!






      







      

شش چیز از اخلاق قوم لوط در این امت است: پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده می‌شود، گشودن و باز گذاشتن دکمه‌های پیراهن و قبا و ...؛ نیز می‌فرماید: هر کس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید و متکبر در آتش دوزخ است.

"هرگاه برهنه می‌شوید شیطان با چشم طمع به شما می‌نگرد، پس خود را بپوشانید."
"کفش راحتی و سبک بپوشید و همانند اهل کتاب نباشید، کفش خوب و لباس پاکیزه بپوشید"
"هرگاه امت من از پوشیدن کفش‌ها و نعلین‌های پاره پاره و وصله دار دریغ نکنند خدا بر آنان آسان گیرد"
"هلاکت زنان امت من در دو چیز است: طلا و لباس نازک/ ای علی هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند. حضرت علی علیه السلام پرسید: این چه اطاعتی است؟، فرمود: در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد؛ همان گرامی به علی علیه السلام فرمود: ای برادر! به تو سفارشی می‌کنم آن را رعایت کن که شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تکبر تو را نگیرد؛ همچنین فرمود: از خصلت‌هایی که موجب هلاکت قوم لوط شد پوشیدن حریر(ابریشم) بود."
 "شش چیز از اخلاق قوم لوط در این امت است: پوشیدن روپوش بلند از روی تکبر که بر زمین کشیده می‌شود، گشودن و باز گذاشتن دکمه‌های پیراهن و قبا و ...؛ نیز می‌فرماید: هر کس لباس فاخر بپوشد به تکبر گراید و متکبر در آتش دوزخ است."
 
 "رسول خدا(صلی الله علیه و آله) امتش را از دست کردن انگشتر طلا و پوشیدن انواع لباس زرباف و ابریشمی و ارغوانی نهی فرمود."
 "کفش باریک و نوک دراز نپوشید، چرا که آن، کفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید."
 "رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مردان را از پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می‌فرمود."
 "رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از انگشت نما شدن در هر دو سو(افراط و تفریط) نهی فرموده است: نرمی و بلندی لباس یا تفریط در ضخامت، زبری و کوتاهی آن و نیز می‌فرماید: لباسی که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید و نیز می‌فرماید: هر کس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتی که آن را کنار نهد و همچنین می‌فرماید: هر کس در دنیا لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند." 
از این نوع روایات سبک زندگی اسلامی که از چهارده معصوم(علیهم السلام) نقل شد در "مفاتیح الحیات" کم نیستند. تمام جملات زیبای مذکور از امامان و پیامبر گرامی اسلام است که می‌بینیم کوچکترین نکات مبتلابه امروز ما را مورد اشاره قرار داده‌اند.
چند روایتی که آمد تنها بخش از فصل "لباس و پوشش" مفاتیح الحیات است. این کتاب نمونه عملی زندگی به سبک اسلامی است که می‌توان به وسیله آن خود را طراز داد، اینکه تا چه میزان اسلامی رفتار می‌کنیم، می‌پوشیم، فکر می‌کنیم، سخن می‌گوییم و ... .
اگر همین الآن برای دومین مرتبه برگردیم و روایات بالا را بازخوانی کنیم می‌بینیم که اگر نگوییم تماما بلکه اکثرا عامل به نهی‌شدگان هستند! کفش نوک باریک، انگشتر طلا، پوشیدن لباس زنان توسط مردان و بلعکس، لباس نازک و حریر، لباس شهرت، باز گذاشتن دکمه‌های پیراهن و غیره تماما همان‌هایی هستند که نهی شده و جامعه مانند قوم لوط را رقم زدند.
حالا کافیست اگر در تهران هستید، به خود زحمت دهید و به مرکز پایتخت، میدان هفت تیر بروید و ببینید چند درصد فروشگاه‌های این میدان که بورس لباس زنانه‌ است، لباس‌های قوم لوط را می‌فروشند؟ و آیا عابران و خریداران لباس‌های قوم لوط بر تن ندارند؟!
 با توجه به اینکه دین مبین اسلام که تا این حد مسائل را باز کرده و مردم را نهی و امر، آیا واقعا نباید در حکومتی که پس از 1400 سال توانسته تشیع را مبنا و پایه قرار دهد و از مظلومیت قدری رهانیده شود، الگو قرار گیرد؟
 
در پایان باید پرسید: آن "الگوی ایرانی، اسلامی" که سال‌هاست در کلام رهبر معظم انقلاب دیده و شنیده می‌شود، آیا عمل هم می‌شود؟






      

به گزارش وبلاگ تربت قدس ، به نقل از خبرگزاری فارس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهانبخش خانجانی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی و محکوم فتنه 88 را به عنوان مسئول انتصابات استان‌های این وزارتخانه برگزیده است.

با این حال این انتصاب بدون حکم رسمی از سوی جنتی بوده تا راه فرار از پاسخگویی برای این انتصاب مسئله‌دار را باز گذاشته باشند.


مشاهدات نشان می‌دهد که خانجانی در دفتر وزارتی ارشاد در طبقه چهارم ساختمان ارشاد مستقر شده و تمام کسانی که احتمال پست گرفتن آنها در رده معاون وزیر، مدیرکل و سایر سمت‌های حساس در وزارت ارشاد باشد در ابتدا توسط این شخص مصاحبه خواهند شد و در صورت تایید وی مراحل بعدی گزینش را طی خواهند کرد.

گفتنی است جهانبخش خانجانی(نفر وسط با پیراهن صورتی) ، سخنگوی وزارت کشور در دوران اصلاحات در فتنه 88 به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهور یاسلامی و تشویش اذهان عمومی محاکمه و به 6 سال حبس محکوم شده بود.

اعترافات خانجانی در دادگاه در قالب کتاب «نقش حزب کارگزان در فتنه 88» منتشر شده است. در این کتاب حکم بدوی و تجدیدنظر وی آمده است که به شرح ذیل ملاحظه می‌شود:

در خصوص اتهام آقای جهانبخش خانجانی فرزند قربانعلی، متولد 1345، فاقد سوء سابقه، متاهل، کارمند وزارت کشور، بازداشت موقت از 24/3/88، حسب کیفر خواست صادره دایر بر:

1. اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب به جرم علیه امنیت کشور (به صورت سازمان یافته، با انتشار اخبار و اعلامیه ی مجعول و با القاء شبهه ی تقلب در انتخابات و تحریک هواداران به اغتشاش).

2. فعالیت بلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران (از طریق مصاحبه های متعدد با سایت ها و خبرگزاری های مختلف).

3. تشویق اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب (با انتشار اخبار و گزارش های خلاف واقع در سایت خرداد نو).

4. توهین به برخی از مسئولین نظام

لذا با رعایت ماده 47 قانون مجازات اسلامی و مستندا به مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامی نامبرده را در مورد بند 1 (اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت) به تحمل پنج سال حبس و در مورد بند 2 . 3 (فعالیت تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران و تشویش اذهان عمومی از طرق نشر اکاذیب) به تحمل یکسال حبس محکوم می گردد و پرونده در مورد اتهام ردیف 4 مفتوح است. ایام بازداشت به استناد تبصره ی ماده ی 295 قانون آیین دادرسی کیفری کسر و محاسبه گردد.

 
علی جنتی در مراسم عروسی پسر جهانبخش خانجانی در مهر 92
رای دادگاه تجدیدنظر در خصوص جهانبخش خانجانی نیز به شرح ذیل است:

در خصوص اعتراض و تجدید نظر خواهی جهانبخش خانجانی با وکالت آقای سید محمود علیزاده طباطبایی از دادنامه ی شماره ی 1085 مورخه ی 3/11/88 صادره از شعبه ی 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران که به موجب آن نامبرده به اتهام موضوع ماده ی 610 ق.م.ا به پنج سال حبس و به اتهام موضوع ماده ی 500 به تحمل یک سال جبس محکومیت یافته است. با ملاحظه ی محتویات پرونده و لایحه ی اعتراضیه ی وکیل تجدید نظر خواه و اینکه از ناحیه ی ایشان ایراد و اشکال موجه و موثری که مطابق شقوق مندرج در ماده ی 240 قانون دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری سبب بی اعتباری و در نتیجه نقص دادنامه ی صادره و رسیدگی بیشتر را فراهم نماید، ارائه نگردیده است. عمده ی مطالب آورده شده و لایحه ی اعتراضیه تکرار مطالب بدو.ی است؛ لکن با لحاظ اقدامات انجام شده از سوی تجدیدنظر خواه و بررسی گزارش های تنظیم شده عمل وی از مصادیق بارز تعدد معنوی جرم و مشمول ماده ی 47 از ق.م.ا است لذا با حذف عنوان و مجازات ماده ی 500 و به استناد تبصره ی 4 از ماده ی 22 اصلاح قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب 1381، النهایه مستندا به بند الف از ماده ی 257 قانون مارالذکر ضمن رد تجدید نظر خواهی به عمل آمده، دادنامه ی معترض عنه را با اصلاح صورت گرفته تایید می نماید. رای صادره به استناد ماده ی 248 همین قانون قطعی است.
حال با توجه به مواضع تند این شخص در دوران اصلاحات و محکومیت وی در فتنه 88، این انتصاب قطعا مغایر با شعار اعتدالی است که از سوی دولت و سایر بخش‌های آن تاکنون سر داده شده است. آیا اعتدال بر مسند قراردادن شخصی است که به دلیل اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده و حال این شخص در مسندی حساس برای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصمیم‌گیری و ادعای صلاحیت می‌کند.







      

دانلود فیلم کامل از گزارش عملکرد 100 روزه روحانی

روزنامه وطن امروز نوشت: گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی، رئیس‌جمهور برای ارائه گزارش 100 روزه از عملکرد دولت یازدهم که عملا به ارائه آمار و ارقامی درباره دولت گذشته تبدیل شد، انتقادهای وسیعی را در جامعه ایجاد کرد. این انتقادات بیشتر در 2 حوزه صورت گرفت. بخش نخست مربوط به رفتار رئیس‌جمهور بود که منتقدان پر شمار اظهارات او معتقد بودند رئیس‌جمهور به جای ارائه گزارشی از عملکرد 100 روزه عمل به وعده خود در قبال تحول اقتصادی در این مدت، تنها به تخریب دولت گذشته پرداخت. برخی دیگر از منتقدان نیز خواستار دوری رئیس‌جمهور از حاشیه و پرداختن به موضوع معیشت مردم شدند. حتی برخی نیز زبان به مطایبه گشودند و توزیع شیر رایگان میان دانش‌آموزان را مهم‌ترین اقدام دولت در 100 روز گذشته دانستند. اما یک انتقاد وسیع در حوزه اجتماعی نیز نسبت به صدا و سیما ایجاد شد. رفتار مجریان صدا و سیما در آن برنامه باعث یک واکنش اجتماعی شد. برخی مجریان هیچ ابایی از گفتن عبارات مبالغه‌آمیز درباره رئیس‌جمهور نداشتند. تملق رئیس‌جمهور توسط یکی از مجریان در این برنامه علنی بود. دیگری در همراهی با تخریب گذشته سنگ تمام گذاشت و از خسته بودن جامعه می‌گفت! و اوج کار نیز آنجایی بود که یکی از مجریان از تاثیر قیافه روحانی بر شاداب شدن جامعه گفت! انتقادات نسبت به این رفتار مجریان صدا و سیما باعث شد حتی برخی حامیان دولت نیز برای جلوگیری از تبعات بیشتر، با این موج همراهی کرده و نسبت به عملکرد رئیس‌جمهور و مجریان انتقاد کنند. این همه آن چیزی بود که سه‌شنبه‌شب مردم ایران از تلویزیون مشاهده کردند و کسی از پشت صحنه ماجرا و واقعیات پنهان این ماجرا خبر نداشت. روز یکشنبه همین هفته، محمدرضا شهیدی‌‌فر، محمود احمدی‌افزادی و ندا سپانلو 3 مجری گفت‌وگوی روحانی به دیدار عزت‌الله ضرغامی رفتند. خبری از جزئیات این دیدار منتشر نشد اما یک جمله ضرغامی در این دیدار موجب تامل شد. ضرغامی خطاب به این مجریان گفت: انتقادهای زیادی که از جناح‌های مختلف به شما وارد شد، بدون اطلاع از پشت صحنه و هدفگذاری خاص برای این گفت‌وگو بوده است و این انتقادها از ارزش و جایگاه شما در رسانه ملی نمی‌کاهد.

* پشت صحنه چه بود؟

همانند دوره‌های گذشته، سازمان صدا و سیما پیشنهاد می‌دهد مرتضی حیدری، مجری باسابقه این سازمان که عمده گفت‌وگوهای تلویزیونی محمود احمدی‌نژاد با وی برگزار شده، عهده‌دار گفت‌وگو با روحانی شود. حیدری به دلیل آگاهی و تسلط بر مباحث اقتصادی انتخاب شده بود تا رئیس‌جمهور را در ارائه گزارش اقتصادی همراهی کند و البته به دلیل روحیه خاص خود قاعدتا از چالش در آمار و ارقام نیز پرهیز می‌کرد. حسن عابدینی نیز برای موضوع توافق ژنو پیشنهاد شده بود. توصیه اکید سازمان صدا و سیما این بوده که این 2 مجری رئیس‌جمهور را در ارائه گزارش 100 روزه همراهی کنند. با این حال این پیشنهاد صدا و سیما با مخالفت جدی دفتر رئیس‌جمهور مواجه شد. آنها به صورت جداگانه تماس‌هایی با محمود احمدی افرادی (که اخیرا در دولت روحانی به ریاست دانشکده خبر منصوب شد)، محمدرضا شهیدی‌فر مجری برنامه پارک ملت که برنامه‌ای اجتماعی بود و همچنین ندا سپانلو، خبرنگار اقتصادی شبکه خبر برقرار کرده و آنها را به نهاد دعوت کردند و آنان نیز در نهایت گفت‌وگوی رئیس‌جمهور را به آن نحو برگزار کردند. اما در پاستور چه اتفاقی افتاد؟ روایت آنچه در پاستور اتفاق افتاد؛ حاکی از یک اتفاق بی‌سابقه است. گویا موبایل‌های هر 3 مجری از حوالی ظهر تا پس از برگزاری گفت‌وگو، از آنان گرفته شده بود ضمن اینکه هیچ ارتباطی با محیط بیرونی نداشته‌اند، برخی درخواست‌های آنان برای برقراری ارتباط نیز با مخالفت مواجه شده است. همین موضوع باعث انتقاد یکی از این مجریان شد. در طول برگزاری مصاحبه نیز محمد نهاوندیان، رئیس دفتر روحانی تابلویی در دست داشت و برخی نکات و آمار و ارقام را به رئیس‌جمهور یادآوری می‌کرد. برخی شنیده‌ها درباره هماهنگ کردن سوالات مجریان توسط حسام‌الدین آشنا نیز حکایت دارد. از دیگر نکات قابل توجه درباره این گفت‌وگوی تلویزیونی، عدم استفاده از کادر تصویربرداری سازمان صدا و سیما بوده و دفتر رئیس‌جمهور به صورت یکجانبه تصویربرداری را برعهده گرفته است. اما درباره این اقدامات عجیب دفتر رئیس‌جمهور یک منبع آگاه به گفت: این یک مورد عجیب است. ما تا به حال چنین رفتاری از هیچیک از مقامات حکومتی و دفاتر آنها ندیده بودیم. وی افزود: آقای دکتر روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی در همین صدا و سیما توصیه‌های ویژه‌ای درباره احترام به افکار عمومی و آزادی عقاید و باز بودن فضای نقد و گفت‌وگو مطرح کردند که فیلم همه آنها موجود است. ولی متاسفانه دفتر ایشان به گونه‌ای رفتار کرده که گویا طی 30 سال اخیر هیچ اتفاق خاصی در کشور برای افزایش سطح آگاهی مردم و آزادی بیان نیفتاده است. این منبع آگاه گفت: «در مصاحبه‌های پیشین رؤسای جمهور، از مجریان صدا و سیما انتقاد می‌شد که چرا رئیس‌جمهور به چالش کشیده نمی‌شود. این سیاست صدا و سیما نبوده و نیست که هنگام برنامه‌های زنده تلویزیونی و ارائه گزارشات، رؤسای جمهور را به واسطه جایگاه حکومتی‌شان، به چالش بکشاند. در مورد آقای روحانی هم همینطور رفتار شده است».

وی تصریح کرد: در ابتدای شروع به کار دولت، هم مدیران و هم حامیان این دولت ساعت‌ها برنامه متمادی در صدا و سیما داشتند و انتقادهای شدیدی نسبت به دولت گذشته مطرح کردند که باعث بروز برخی انتقادات به صدا و سیما نیز شد. یعنی سازمان بنای همکاری داشته و دارد و زمان و برنامه در اختیار دولت جدید قرار داده که نظرات و برنامه‌هایشان را اعلام کنند. با این حال دولت جدید گویا علاقه‌ای به همکاری و همیاری صدا و سیما ندارد. این منبع مطلع همچنین گفت: این توهین به مجموعه صدا و سیماست که به فیلمبرداران متخصص سازمان اجازه فیلمبرداری از برنامه تلویزیونی رئیس‌جمهور نمی‌دهند. رفتاری که با مجریان صورت گرفت رفتار نادرستی است. واقعا به آنها توهین شد. یکی از این مجریان نسبت به مخدوش شدن وجهه خود در افکار عمومی بشدت معترض است و ظاهرا به توصیه آقای ضرغامی در این‌باره سکوت کرده است. رسانه ملی نجابت می‌کند و درباره برخی مسائل سکوت می‌کند البته این تکلیفی است که روی دوش سازمان نهاده شده است. اما امیدواریم شخص رئیس‌جمهور نسبت به این رفتارها که در وهله اول صداقت دولت را مخدوش می‌کند، برخورد کند.







      

در سال های اخیر استفاده از اینترنت در ایران روندی رو به رشد داشته است و این امر تا بدان جایی پیش رفته که این دنیای مجازی منابع اطلاعات و حتی سرگرمی های کاربران ایرانی را هم دگرگون کرده است.اطلاع از آخرین خبرهای روز دنیا ، ارسال ایمیل و چت با دوستان، بدست آوردن اطلاعات جزئی و کلی از مسائل مختلف، همه و همه نشان از فواید آشکار اینترنت در دنیای امروز است. اما آیا به راستی همگان از این ابزار به درستی استفاده می کنند؟ لفظ اعتیاد در وهله نخست تداعی کننده اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به مواد مخدر، قمار، پرخوری و... است اما در چند سال اخیر نوعی دیگر از اعتیاد که شاید به جرات بتوان گفت تعداد معتادان آن از دیگر موارد هم فزونی یافته،اعتیاد به اینترنت و یا همان اعتیاد آنلاین است. حضور در رسانه های مجازی، وبلاگ ها، خریدهای اینترنتی، حضور در اتاق های گپ زنی همچون دیگر اعتیادها با جداسازی فرد از خانواده، او را به انزوا کشانده و سلامت جسم و روح او را به مخاطره می اندازد. روانشناسان اعتیاد اینترنتی را نوعی اختلال روان شناختی- اجتماعی می دانند که شامل نوعی وابستگی رفتاری است و استفاده بیمارگونه و وسواسی از اینترنت را شامل می شود. به بیانی دیگر فرد معتاد به اینترنت نوعی احساس به روز بودن در محیط تکنولوژیک می‌کند که در تحقیقات انجام شده پیامدهای زیستی و روانی بسیاری هم از مشاهده شده است. اعتیاد به اینترنت، تلفن همراه ، "اس ام اس"، الکل و اعتیاد به روابط غیراخلاقی، هم اکنون از نظر جامعه‌شناسان در مجموعه رفتارهای اعتیادی قرار می‌گیرد.تحقیقات بالینی درباره اعتیاد تاکنون اساسا روی وابستگی به مواد، مثل الکل و مواد مخدر انجام شده است.هرچند بسیاری عقیده دارند که واژه اعتیاد فقط باید درمورد رفتارهایی که‌شامل تزریق دارو می‌شود به‌کار رود، امامحققان برخی ازرفتارها را شناسایی کرده‌اند که به طور بالقوه اعتیادی هستند و با حالات ناشی از استفاده از مواد یا اختلالات روانپزشکی همپوشانی دارند.در دو دهه گذشته، روانشناسان و محققان اعتیاد به تدریج پذیرفته‌اند که اعتیاد به چیزهایی غیر از مواد نیز می‌تواند به وجود بیاید، به عنوان مثال عادت‌هایی مانند پرخوری، میل جنسی و تماشای تلویزیون، استفاده مفرط از اینترنت رفتارهای اعتیادی محسوب می‌شوند. دراعتیاد رفتاری، فرد به‌آنچه انجام می‌دهد و احساساتی که در هنگام انجام دادن آن کار تجربه می‌کند، معتاد می‌شود.فرضیه‌ای جدید می‌گوید ، احتمال دارد که هم در عادت به مواد و هم در عادت به غیرمواد، یک واکنش شیمیایی وجود داشته باشد.نگاهی اجمالی به برخی از رفتارهای اعتیادی می‌تواند ما را با علائم و عوارض مشابه این رفتارها آشنا کند.

? اعتیاد به اینترنت:

ظهور اعتیاد به اینترنت به‌عنوان یک اختلال جداگانه، نخستین بار در سال ?1995توسط"ایوان گلدبرگ" مطرح شد و درسال ?1996توسط "یانگ"توسعه یافت. در حال حاضر مراکز درمانی در سراسر آمریکا حتی در دادگاه و سیستم قانونی این کشور وابستگی به اینترنت را به عنوان یک اختلال روانی واقعی پذیرفته‌اند. وابستگی به‌اینترنت را "اعتیاد مدرن" ?Modern Addictionنامگذاری کرده‌اند در واقع وابستگی به اینترنت یک وابستگی واقعی همانند اعتیاد به مواد مخدر و وابستگی‌های دیگر است. اگر چه این نوع وابستگی مشکلات جسمی اعتیادهای شیمیایی را ندارد، اما مشکلات اجتماعی ناشی از آن همانند اعتیادهای دیگر است.از دست دادن کنترل بر روی رفتار ، علائم ناخوشایند ناشی از ترک ، عطش، ولع‌زیاد برای کار بااینترنت ، گوشه‌گیری اجتماعی و افت تحصیلی و شغلی برخی از پیامدهای وابستگی به اینترنت هستند. خصوصیات دیگری نیز برای افراد وابسته به اینترنت ذکر شده است مانند استفاده از اینترنت برای فرار از مشکلات یا رفع احساس درماندگی ، گناه ، اضطراب و افسردگی ، دروغ گفتن مکرر به اعضای خانواده و دوستان برای پنهان کردن میزان ماندن در فضای اینترنت.معتادان اینترنتی هم مثل الکلی‌ها با خانواده ، کار، روابط اجتماعی و مدرسه مشکل پیدا می‌کنند. برخی از معتادان اینترنتی مثل الکلی‌ها یا افراد معتاد به مواد، میزان مصرف خود را مخفی می‌کنند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. یکی‌از شباهت‌های اعتیاد به اینترنت با سایر اعتیادها این است که معتادان اینترنتی اعتراف می‌کنند که هر بار خیلی بیشتر از آنقدر که قصد داشته اند آنلاین می‌مانند، درست مثل یک فرد الکلی که بیشتر از آنچه می‌خواهد یا حتی به خاطر می‌آورد ، الکل می‌نوشد.افراد معتاد به اینترنت از اطرافیان خود کناره‌گیری می‌کنند تا بیشتر با دوستان اینترنتی‌اشان باشند، درست مثل الکلی‌ها که مصاحبت با دوستان مشروب‌خوار خود را ترجیح می‌دهند. افراد معتاد به اینترنت وقتی می‌خواهند اعتیاد خود را ترک کنند با علائم ترک مواجه می‌شوند که با علائم ترک در معتادان به مواد قابل مقایسه است.

? اعتیاد به تلفن همراه:

دسترسی زودرس به دوستان، قابلیت مخفی نگاه داشتن مکالمات از خانواده، بهره‌مندی از سیستم پیام کوتاه برای مخفی‌کاری بیشتر ازجمله مزایای استفاده از تلفن همراه برای جوانان و نوجوانان است.بخشی از محبوبیت پیام‌های کوتاه برای جوانان از آنجا ناشی می‌شود که آنها به تلفن همراه خود به‌عنوان بخشی از هویت خود می‌نگرند که وسیله شخصی و خصوصی است که به‌جوانان برای تحرک و برقراری ارتباط همزمان،احساس استقلال می دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد رابطه‌ای بین استفاده بیش از حد از تلفن همراه و استرس (فشار روانی) و بی‌قراری وجود دارد.دکتر"دیوید شفیلد" روانشناس ازدانشگاه "استافورد شایر" با مطالعه ?106نفر که از تلفن همراه استفاده می‌کردند، دریافت که شانزده درصد آنها مشکلات رفتاری دارند.وی بااین تحقیق نتیجه‌گرفت که این مشکلات رفتاری درپی اعتیاد به استفاده از تلفن همراه موجب استرس خواهد شد.شفیلد می‌گوید با وجود اهمیت تلفن همراه در زندگی روزمره، تحقیقات نشان دهنده آن است که برخی از مردم به طرزی بی‌رویه از این وسیله استفاده می- کنند و این امر زندگی شخصی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

? اعتیاد به تلویزیون:

به‌دنبال‌اختراع تلویزیون دردهه ?،1920تحولات فراوانی از هنگام راه یافتن آن به خانه‌ها صورت گرفته است و امروز با شمار فراوانی از مردم مواجه می- شویم که روزانه بیش از هشت ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند.نشانه‌ها و دلایل مختلفی وجود دارد که وابستگی به تماشای تلویزیون را یک نوع رفتار اعتیادی بدانیم ، وقتی معتاد به تلویزیون را ازتماشای آن محروم می کنیم نشانه‌های محرومیت از آن پدیدار می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌های رفتار اعتیادی احساس گناه ملازم آن است. بررسی‌ها نشان داده‌است معتادان به‌ تلویزیون دارای احساس گناه هستند، ولی سایر وسایل برای پرکردن اوقات فراغت احساس گناه ایجاد نمی‌کنند و شادی و خشنودی ناشی از آن‌ها بیشتر و ادامه‌دارتر است، اما تلویزیون به جای احساس رضایت، احساس گناه ایجاد می‌کند.اعتیاد به تلویزیون مانند اعتیاد به مواد مخدر دنیایی از خیال و توهم ایجاد کرده و جای واقعیت‌ها را می‌گیرد و مانند همه انواع دیگر اعتیادها تماشای آن ناشی ازعدم رضایت و خشنودی واقعی درزندگی است. اشخاص به چهار دلیل میل به فرار از احساس ملامت ازشرایط زندگی روزانه، میل به داشتن موضوعی برای صحبت با دیگران، میل دیدن اشخاص ومناظری در تلویزیون برای مقایسه شرایط خود با آن‌ها و درجریان حوادث دنیا قرار گرفتن پای تلویزیون می‌نشینند.یکی ازنکات جالب درارتباط باتلویزیون این است که همه چیز راکوچک‌تر به نمایش می‌گذارد. تمام اشیا و اشخاصی که در تلویزیون تماشا می‌کنیم ازاندازه واقعی‌اشان کوچک تر هستند. به‌مفهومی این موضوع درباره همه اعتیادها صدق می کند. رفتارهای اعتیادی تجربه ما را از زندگی کاهش می‌دهند. کارشناسان امرمعتقدند بررسی جامع این رفتارها و یافتن راهکارهای مقابله به‌آن نیازمند مشارکت مراکزی چون سازمان ملی جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر ، سازمان بهزیستی ، وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت است. صدمات وتاثیرات موبایل کارشناسان و پزشکان از مدتها قبل نسبت به تأثیر دستگاه های الکترونیکی همراه چون تبلت و تلفن همراه روی دستگاه های قلبی هشدار داده اند.

خطر برای دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب

تلفنهای همراه و دستگاه های قابل حمل پخش کننده فایلهای صوتی و تصویری میدانهای مغناطیسی و الکتریکی قابل اندازه گیری تولید می کند. تحقیقات نشان می دهند که قدرت این میدانها بر ریتم و یا عملکرد قلب عادی تأثیرگذار نیست.کارشناسان مختلف به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که آیا تلفنهای همراه برای افرادی که در بدنشان دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب قرار گرفته مضر است یا خیر. نتایج این تحقیقات در اکثر بخشها اطمینان بخش بوده است؛ اما مشکلات وقتی ایجاد می شود که این دستگاه ها توسط پزشکان برنامه ریزی شده و یا تنظیمات آن به طور کل تغییر می کند، که پس از آن سیگنالهای ناشی از گجتهای کاربران ممکن است با تنظیمات آن تداخل داشته باشد. در چنین شرایطی باید تلفن‌های همراه را خاموش کرد، این سیگنالها می تواند با کارکرد روزانه دستگاه های قلبی تداخل داشته باشد. اما نکته مثبت اینجاست که براساس قوانین فیزیک، قدرت میدانهای مغناطیسی ایجاد شده توسط تلفنهای همراه و سایر دستگاه های الکترونیکی وابسته به فاصله آن با منبع است. به این معنا که اگر فاصله دستگاه با تلفن همراه بیشتر باشد، دستگاه های قلبی تحت تأثیر این میدانها قرار نمی گیرند. از این رو کارشناسان توصیه کرده اند که افرادی که در قلبشان دستگاه تنظیم کننده ضربان قلب قرار دارد، باید تلفنهای همراه خود را در فاصله 15 سانتیمتری قرار دهند تا تداخل را به حداقل برسانند.

صدمه به مفاصل

وقتی یک نفر بیش از حد پیام متنی می نویسد، مفاصل انگشتهایش درد می گیرند و در بدترین حالت با آغاز آرتروز به ویژه در مفاصل انگشت شصت رو به رو شده است.تعداد بیمارانی که با درد انگشتهایشان مراجعه کرده و از این درد شکایت دارند، به تدریج درحال افزایش است. گاهی حتی این درد و ناراحتی به بازوها هم کشیده می شود. برخی از افراد حتی از درد گردن ابراز ناراحتی می کنند؛ چرا که هنگامی که در اداره با تلفن همراه صحبت می کنند، گردن خود را کج کرده و تلفن را بین گوش و شانه خود قرار می دهند. دیگران نیز در وضعیتهای نادرستی نشسته و پیام متنی می نویسند.به طور کلی تعداد تمام این نوع بیماران که از دردهای مفصلی در نتیجه استفاده از تلفنهای همراه رنج می برند درحال افزایش است.

سایر تأثیرات اعتیاد به تلفن همراه

تشعشع الکترومغنانطیسی با فرکانس بالا توسط تلفنهای همراه به افزایش خطر تومورهای مغزی مرتبط می شود.این درحالی است که سایر بافتهای بدن چون بیضه ها نسبت به میدانهای الکترومغناطیسی فرکانس بالای تلفنهای همراه حساس هستند. میدانهای تلفنهای همراه به علت شدت فرکانس‌ها در معرض افزایش دما در بافتهایی هستند که در کنار آن نگاه داری می شوند.برای مثال مردانی که از هندزفری برای صحبت استفاده می کنند و تلفنهای همراه خود را در جیب و یا روی کمرشان نگاه داری می کنند بافت‌های حساس بدن خود را در معرض این میدانهای دارای فرکانس بالا قرار می دهند. محققان آمریکایی نشان داده اند که امواج الکترومغناطیسی با فرکانس بالا که از تلفنهای همراه ساتع می شود می تواند برکیفیت باروری مردان تأثیرگذار باشد.

مشخصه های رفتاری اعتیاد به اینترنت

بر اساس یک تحقیق به عمل آمده 53 درصد از معتادان به اینترنت در روابط ازدواج، دوستیابی و روابط بین کودکان و والدین دارای اختلال بوده اند. این افراد دنیای مجازی را جایگزین دنیای واقعی خود کرده و تمام وقت خود را صرف این دنیای تهی می کنند.بیوه مجازی از جمله عباراتی است که در مورد دنیای مجازی افراد متاهل از آن نام برده می شود. حتی در نمونه های شدید اعتیاد به اینترنت، مادر وقت کافی برای رسیدن به فرزندان را ندارد. یکی دیگر از مشخصه های رفتاری اعتیاد به اینترنت پرخاشگری در عدم دسترسی به اینترنت است. از دیگر مشکلات نوعی مسخ شدگی است. معتاد اینترنتی قادر به انجام عمل در محیط واقعی نیست و در واقع بیشتر ذهنیات فرد هستند که انرژی معتاد را می گیرند تا اعمال روزانه‌ی او در محیط واقعی. بر اساس گزارش های مطالعاتی از اینترنت به عنوان یکی از عوامل طلاق نام برده می شود، امری که در خلال آن همسران ضمن توجه بیشتر به دوستان مجازی خود، تمایل دارند که با همسر خود در زندگی مجازی ارتباط داشته باشند تا با آن‌ها به خرید بروند و یا در کارهای اجتماعی شرکت کنند.چه بسا کارکنانی که به علت استفاده بیش از حد از اینترنت، بارگذاری های فراوان و عدم توجه و رسیدگی به وظایف اصلی، کار خود را از دست داده اند. اینگونه است که اینترنت به عنوان پیش قراول انقلاب صنعتی دیجیتال، تاثیرات منفی بر روند زندگی روزمره مردم گذاشته و خطرات خود را از بالقوه به بالفعل تغییر می دهد.اینکه کودکان بنا بر شرایط کاری والدین و عدم رسیدگی به آنها با چه بازی هایی سرگرم بودند، از جمله عواملی است که چندین سال بعد خود را در قالب اعتیاد به اینترنت نشان می دهد. عامل دیگر به گروه همسالان باز می گردد. نوع رفتارها، گرایش ها، شخصیت گرایی و... تحت تاثیر عامل مهم گروه همسالان قرار می گیرد. این امر تا بدان جا پیش می رود که استفاده از اینترنت به عنوان مد اجتماعی در این گروه به وجود می آید.جاذبه های اینترنت را از دیگر عوامل ایجاد اعتیاد بین کاربران می باشد آنلاین بودن، انگیزه های نوع گرایی وتننوع طلبی و ارتباطی را بیشتر فراهم می کند که البته ماحصل آن به ارمغان آوردن مشکلات و عوارض مختلف جسمی و روانشناختی است. فرد در بُعد جسمانی به مشکلات بینایی، شنوایی و فیزیولوژیکی و در بُعد روانشناسی به مشکلات تک بعدی دچار می شود. انسان موجودی اجتماعی است، بنابراین روابط باید در وهله نخست با انسان ها تعریف شود نه با ماشین ها و کامپوتر. که البته در صورت عدم تحقق چنین امری، این موضوع در دراز مدت زیان آور می شود.درست است که اینترنت فضاهای علمی و رسانه ای را برای کابران باز می کند اما متاسفانه افراد به شکل تک بعدی به اینترنت اعتیاد پیدا می کنند و خود را از رشد فرهنگی و اجتماعی محدود می کنند. چگونه است که خانواده ها زمان زیادی را برای اموز ورزشی و فرهنگی فرزندان خود صرف می کنند و به مسائل کلان تر بی توجهی می کنند؟ باید از همان سال های کودکی جامعه شناختی فرهنگی و شیوه های زندگی و رفتاری نیز آموزش داده شود.خانواده ها باید به محض احساس وجود چنین موردی در بین اعضای خود، مراتب را با روانشناسان و متخصصان مربوطه درمیان گذاشته و از عواقب آن به شدت جلوگیری کنند

راههای ترک اعتیاد به موبایل

دور بودن از تلفن همراه به معنای قطع رابطه با دیگران نیست بلکه باعث می‌شود تا بیشتر به محیط اطراف خود اهمیت دهید. وجود موبایل باعث شده است تا ماخود را تنها به وسیله آن در ارتباط با دیگران ببینیم اما سخت در اشتباه هستیم زیرا این دستگاه تنها باعث ایجاد فاصله بین افراد شده است.

زنگ خور خود را کاهش دهید

شما در ابتدا باید تعداد پیامک‌ها یا زنگ‌هایی که به گوشیتان می‌رسد را کاهش دهید زیرا این کار باعث می‌شود تا کمتر به سمت گوشی خود بروید و آن را تنها یک وسیله ارتباطی در موارد ضروری بدانید. شما می‌توانید با مراجعه به مخابرات درخواست کنید تا دیگر پیامک تبلیغاتی برای شما ارسال نشود.برای مثال اگر شما یک دانش آموز هستید این کار باعث می‌شود تا کمتر به سمت موبایل خود جلب بشوید و بیشتر به درس خود بپردازید.

خودتان را محدود کنید

این روز‌ها همه افراد گوشی‌های خود را همیشه در دست دارند و حتی شب‌ها آن را زیر سر خود می‌گذارند. این کار نه تنها از نظر پزشکی مضر است بلکه باعث شده تا شما حتی یک لحظه هم دوری موبایلتان را نپذیرید.شما باید استفاده خود را از این وسیله محدود کنید. تنها وقتی از آن استفاده کنید که نیاز به زنگ زدن داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید: بازی‌های گوشیتان را پاک کنید یا از سیستم اینترنتی آن کمتر استفاده کنید، چه لزومی دارد که شما شب‌ها اخبار را از اینترنت بگیرید، اینترنت را قطع کنید و تنها به گوشی خود به عنوان یک وسیله ارتباطی ساده نگاه کنید.

موبایل تلفن است نه چیز دیگر

چرا همیشه سعی می‌کنید تا به صفحه گوشی خود نگاه کنید با اینکه می‌دانید که هیچ تماس یا پیامی نداشته‌اید. برای مثال به جای چک کردن اخبار بر روی گوشی خود، خواندن روزنامه را امتحان کنید.

وقت خالی داشته باشید

ما به شما پیشنهاد می‌دهیم تا اصلا به دنبال چک کردن پیامک‌ها یا تماس‌های رد شده در هنگام آماده شدن برای خواب نباشید. سعی کنید تا این عادت را که هر چند دقیقه یکبار به صفحه نمایش موبایلتان نگاه می‌کنید را ترک کنید. برای مثال هنگامی که با دوستان خود به تفریح رفته‌اید سعی کنید تا به موبایل خود بی‌اهمیت باشید و به جای آن بیشتر با دوستانتان صحبت کنید.

به دیگران بگویید

این کار‌ها را می‌توانید به دوستان خود نیز پیشنهاد بدهید و این امر باعث می‌شود تا بیشتر یکدیگر رابینید و به مرور زمان این گوشی تلفن همراه تنها به عنوان یک تلفن برای شما کاربرد داشته باشد. شما حتی می‌توانید به آن‌ها بگویید تا در زمان مشخصی با شما تماس بگیرند







      

همین الان امتحان کنید؛ به دوروبرتان نگاه کنید؛ کلی آدم را می‌بینید که سرشان خم شده روی موبایل‌شان. موبایل‌های جدیدی که هم صفحات لمسی دارند و زیاد با تایپ و دکمه سروکار ندارند و هم به اصطلاح هوشمند هستند و خود به خود یک رایانه شخصی همراه. هرجایی که بروید از خیابان و مترو و اتوبوس و تاکسی تا کتابخانه و کلاس درس و مطب دکتر و...همه کارشان همین است؛ سرشان توی گوشی خم شده و دارند با انگشت دنیای ارتباطات را درمی‌نوردند! غافل از اینکه دارند زندگی خودشان را له می‌کنند و پیر می‌شوند پای این صفحات اجتماعی آنلاین و چت‌روم ها و بازی‌های مرحله‌ای که هیچ گاه به ته خط نمی‌رسند و...این اعتیاد خاموش چنان بر تاروپود زندگی ما اثر گذاشته که خودمان هم حواسمان نیست و دقیقا در همین بی حواسی است که خیلی راحت روابط اجتماعی، سلامت و نشاط زندگی و همچنین آینده خود را فدای ابزاری می‌کنیم که قرار بوده، تامین کننده رفاه ما باشد نه بلای جان ما! دنیای امروز با روزگار گذشته بشر خیلی تفاوت کرده است؛ «علم» و محصولات علمی شدیدا به خدمت بشر درآمده‌اند و گویا با تمام دقایق زندگی او همراه شده‌اند. با رشد و توسعه تکنولوژی در غرب و بسیاری از کشورهای جهان، سبک زندگی مردم و سیر تکوین تمدن بشری به سویی سوق پیدا کرده که موجی از تغییرات گسترده در تمام امور زندگی را شامل می شود که تقریباً از انسان، موجودی مدرن ساخته است که باید خود را با ابزارهای جدید وفق دهد. یکی از موضوعاتی که در این زندگی مدرن در سالها و دهه‌های اخیر مطرح شده است عجین شدن زندگی انسانی با وسایل و ابزارهای دیجیتال است که هر روز هم بر تعدادشان افزوده می‌شود. بشر در دو قرن گذشته تلاش زیادی برای رفاه و راحتی خود انجام داده که البته با موفقیت‌های زیادی هم روبه رو شده است. از سیستم های ارتباطی و دیجیتالی گرفته تا مدرن ترین وسایل حمل و نقل همگی در زمینه خدمت به نوع بشر اختراع و گسترش پیدا کرده اند ولی همیشه هم به نفع زندگی معمول بشر نبوده است. به عبارتی همواره این ابزار دست ساز بشر، با مشکلی به نام طغیان علیه بشر روبه‌رو شده است؛ اتفاقی که ضرب المثل قدیمی «چاقوی جراحی و چاقوی آدم کشی» را برای ما تداعی می‌کند. هیچ شکی وجود ندارد که سایبری شدن زندگی انسان با وجود این همه ابزارهای مدرن و جدید و هوشمند غیر قابل اجتناب است به طوری که بسیاری از کارهای مکانیکی گذشته تبدیل به کارهای دیجیتالی امروزی شده است که نمی توان زندگی روزمره را از آنها جدا کرد ولی متاسفانه همین روزمرگی با این ابزارهای دیجیتال سبک زندگی را تحت تاثیر خود درآورده و به عبارتی انسان مدرن را در اسارت خود گرفته است.

این چه نوع زندگی است؟

واژه سایبر از لغتی یونانی به معنی سکاندار یا راهنما مشتق شده است. این اصطلاح برای اولین بار توسط نوربرت وینر( Norbert Wiener) با چاپ کتاب سایبرنتیک و کنترل در ارتباط بین حیوان و ماشین در سال 1948 به کار برده شد. با گذشت نزدیک به چهل سال، فرد دیگری به نام ویلیام گیبسون (William Gibson) نویسنده داستان علمی تخیلی در کتاب نورومنسر( Neuromancer‌) برای نخستین بار واژه فضای سایبر(Cyberspace) را در سال 1984 به کار برد. اگر بخواهیم فضای سایبر را به شکلی جامع و مانع تعریف کنیم می‌توان آن را مجموعه‌ای از وابستگی های انسان به انواع و اقسام سیستم های ارتباطی و کامپیوتری دانست. انسان سایبرنتیک علی رغم آنکه بسیای از محدودیت‌های فیزیکی و زمانی در برابرش وجود ندارد اما محدودیت های بعضا عجیب و غیر قابل کنترلی برایش ایجاد می‌شود و به این ترتیب، در معرض آسیب های گوناگونی قرار می‌گیرد. گسترش اینترنت و تکنولوژی تر شدن زندگی هر روز درصد سایبرنتیک شدن انسان را افزایش می‌دهد به نحوی که امروز واژه سایبر به شکلی کاملا بسط پیدا کرده در زندگی مردم وارد شده است و می‌توان آن را در انواع ترکیبات نظیر فضای سایبر، شهروند سایبر، پول سایبر، فرهنگ سایبر، راهنمایی فضای سایبر، تجارت سایبر، کانال سایبر و ... مشاهده کرد.امروزه در شهرها و حتی روستاها، در اتوبوس، رستوران، محل کار، مدرسه و هرجای عمومی و خصوصی که انسان زندگی می کند ابزارهای دیجیتال و در راس آنها تلفن های همراه که هوشمند هم شده اند، در دست افراد دیده می‌شود. ما در عصری زندگی می‌کنیم که برای استفاده از تکنولوژی و ابداعات جدید چاره دیگری نداریم ولی مطمئناً در استفاده از این ابزارها تعادلی وجود دارد که البته توسط نوجوانان کم سن و سال و حتی بزرگسالان خیلی رعایت نمی شود و تقریباً به معضلی در جوامع مدرن و حتی کشورهای جهان سوم تبدیل شده است.

او همراه نیست!

یکی از ابداعاتی که سال‌های اخیر دنیای انسان یا حداقل دنیای ارتباطی انسان را تحت تأثیر خود قرار داده و باعث به وجود آمدن یک انقلاب اطلاعاتی شده است، دستگاه تلفن همراه است. تلفن همراه در واقع باعث بی ‌مکان شدن ارتباطات گردید و باعث شد افراد بتوانند در هر مکانی حتی با مسافت زیاد و بدون ارتباط رو در رو با همدیگر ارتباط برقرار کنند و می ‌توان گفت که با ورود تلفن همراه مرزبندی ‌های اجتماعی و سازمانی در هم شکست. این وسیله در مدتی بسیار کوتاه توانست در بین تمامی ‌اقشار جامعه از محبوبیت بالایی برخوردار شود و جزیی از زندگی انسان‌ها گردد. مطالعه نحوه ورود تلفن همراه به زندگی انسانها نشان ‌دهنده این واقعیت است که تا این زمان هیچ فن ‌آوری نتوانسته است به این سرعت رشد فراگیر داشته باشد، به نحوی که تمامی ‌اقشار جامعه اعم از پیر، جوان، زن، مرد، بی‌سواد و با سواد از آن استقبال و استفاده کنند. در قدیم تلفن های همراه تنها می توانست برای تماس و ارسال پیامهای متنی به مخاطبان استفاده شود ولی حالا با پیشرفت تکنولوژی و ابداع تلفن های هوشمند تبدیل به وسیله ای همه کاره برای افراد شده است که استفاده از اینترنت با تلفن های هوشمند ساده ترین این کاربری ها محسوب می شود. اگر آمار تصادفات و هزینه های جانبی استفاده از این تلفن های هوشمند را زیاد جدی نگیریم باید از آمار افسردگی و اختلالات روانی نوجوانان کاربر این تلفنها به سادگی نگذریم. بعضی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که بیش از نیمی ‌از کاربران بعد از قطع ناگهانی تلفن همراه احساس بیقراری، ترس و گم گشتگی می کنند. بسیاری از کاربران اعتقاد دارند که تلفن همراه می ‌تواند جانشین یک دوست بوده یا مدل گوشی تلفن همراه می ‌تواند نشانه شخصیت صاحب گوشی باشد. به نظر می رسد در قرون جدید هویتی مصنوعی از انسانها شکل گرفته که از سالهای دوران نوجوانی شکل می گیرد که به طور معمول در همه کشورهای جهان رواج دارد ولی ظاهراً در کشورهای پیشرفته تر رنگ و بوی شدیدتری دارد.

معتادان جدید را دریابیم!

بررسی‌ های جدیدی که روی 2هزار دانشجوی آمریکایی انجام شد، نشان داد 10 درصد این افراد نسبت به گوشی‌ هوشمند خود معتاد شده ‌اند و علاوه بر این 85 درصد هم گفتند که به صورت دائم و بی‌دلیل این دستگاه را بررسی می‌کنند. این در حالی بوده است که سه‌ چهارم افراد توضیح داده‌‌اند که به هنگام خواب گوشی را کنار خود می‌گذارند. البته این قضیه تنها به آمریکا محدود می شود و به طور کلی در کشورهای با پیشرفت تکنولوژی این معضل دیده می شود. کره جنوبی بزرگ ترین سازنده گوشی‌های هوشمند در جهان است و مردم این کشور از اولین مصرف‌کنندگان دستگاه‌های دیجیتال جدید هستند. بر طبق آماری که دولت کره اعلام کرده است از هر پنج نفر یک نفر به استفاده ازگوشی‌های هوشمند اعتیاد دارد. در آمریکا آمارهای جالب‌تری به چشم می‌خورد. بر اساس نظرسنجی موسسه تحقیقاتی پیو (Pew) در سال 2012 نرخ اعتیاد به گوشی‌های هوشمند در میان سنین بیشتر از 30 سال بیش از 9درصد کل جمعیت این قشر است ولی این نرخ در میان نوجوانان عددی بالغ بر 18درصد است که حدود 37درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند. به اعتقاد روانشناسان نوجوانانی که ساعات طولانی از تلفن های همراه استفاده می کنند، پس از مدتی با اختلالات روانی مواجه و به استفاده بی رویه و نادرست از این وسیله معتاد می شوند. عمده ترین تفاوت موجود میان این اعتیاد و اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر این است که استفاده از تلفن همراه غیر قانونی نیست. استفاده بیش از اندازه از تلفن همراه در ذهن و اعصاب کاربران نوعی اعتیاد پدید می‌آورد که درست مانند اعتیاد به مواد مخدر، الکل، پرخوری، رابطه غیراخلاقی، بازی‌های‌ رایانه‌ای، اینترنت و … مخرب است. اعتیاد به استفاده از تلفن همراه در حقیقت تمایل شدید به رفتاری است که انجام می‌گیرد و احساسی که پس و پیش از آن به فرد دست می‌دهد. معتادان به استفاده از تلفن همراه از دوستان و خانواده فاصله می‌گیرند، انزواطلب می‌شوند، اولویت‌های سنی و اجتماعی نظیر تحصیل و اشتغال را پس می‌زنند، هنگامی که تلفن همراه در دسترس‌ شان نیست به آن فکر می‌کنند و از دوری ‌اش رنج می‌برند. به عبارتی استفاده دائمی از تلفن همراه و تبدیل این وسیله به ابزاری برای امور روزمره، الگوهای جدیدی در رفتارهای اجتماعی پدید آورده است که بخشی از آنها بسیار نامطلوب است و در بلندمدت به آسیب‌های آشکار رفتاری منجر می ‌شود.

دنیای تنهای تنهای تنها

«گیلز اسلید» نویسنده و منتقد اجتماعی کانادایی الاصل در سال 2007 به خاطر نوشتن کتابی درباره تکنولوژی و از کارافتادگی آمریکایی‌ها توانست جایزه بین المللی موسوم به مدال طلای ناشران آمریکا (IPPY) برای بهترین کتاب دوستار طبیعت و محیط زیست را کسب کند. به طور کلی وی به عنوان کارشناس مسائل اجتماعی هرچند با پیشرفت تکنولوژی مخالف نیست ولی اعتقاد دارد عصر مدرن با این همه وسیله و ابزار کارکرد معکوسی داشته است. مضمون صفحات ابتدایی کتاب جدیدش را باید این طور نوشت که با وجود اینکه در حال حاضر در جهان 7میلیارد نفر شماره تلفن همراه دارند و می توان با آنها در کوچک ترین زمان تماس گرفت ولی نویسنده خودش را در این دنیا تنها احساس می کند. البته او تنها این احساس را ندارد. به نظر می رسد این همه شماره برای نزدیک کردن انسانها ساخته شده است ولی حالت عکسی ایجاد شده است و انسانها در حال دور شدن از یکدیگر هستند. اسلید در این کتاب با عنوان «قطع بزرگ» می نویسد: به پیشرفت ماشین های اطراف خودتان نگاه کنید که موجب رفاه حال انسان‌ها شده‌اند. ماشین‌ها، کامپیوترها، ابزارهای الکترونیک و ... همه و همه برای بهتر زندگی کردن انسان‌ها اختراع می شوند ولی با وجود همه کارآیی‌ها یک کارآیی مضر هم دارند و آن انزوا و دور شدن انسان‌ها از یکدیگر است. هر روز تنها به سمت محل کار رانندگی می کنیم، موسیقی مورد دلخواه خود را از سیم های جداگانه گوش می‌کنیم و در زمانی که می خواهیم تفریح کنیم بیشتر اوقات مخاطب ما بازی های کامپیوتری و شلیک کردن به سوی بیگانه‌های ناشناخته است. به هر حال این تکنولوژی با تمام رفاه و آسایشی که دارد نمی تواند دوست انسان باشد.

 

زندگی در خویشتن!

در حقیقت به نظر می رسد کارکرد نهایی تکنولوژی دور شدن از ذات انسانیت و دوستی و صمیمیت است که این روزها در اکثر جوامع مدرن شاهد آن هستیم که یکی از کوچک‌ترین عواقب آن خودکشی های مکرر است. همان طور که نویسنده های دیگر بارها به این موضوع اشاره کردند اسلید نیز یادآور می شود این وسایل در حقیقت به گونه ای طراحی شده اند که استفاده دسته جمعی از آنها تقریباً غیر ممکن است. اسلید با تاسف خطاب به خوانندگان کتابش از این مسئله خبر می دهد که به جای تعامل با دوستان و خانواده ساعت‌های تنهایی در مقابل تلویزیون و مانیتور کامپیوترها در حال افزایش است و اعتقاد دارد تکنولوژی دارد وقت و زمان انسانها را به طور کاملاً مدرن می دزدد. در آخرین آمارهای ارائه شده در این کتاب حدود 40درصد از مردم آمریکای شمالی تنها زندگی می‌کنند و 25درصد آنها هیچ دوست صمیمی و نزدیکی ندارند. وی به عنوان کارشناس اجتماعی اعتقاد دارد همان طور که جوامع بشری استفاده از مواد مخدر و سلاحهای کشتار جمعی را محدود و محکوم کرده است باید استفاده از ابزارهای دیجیتالی که مضرات آن بیشتر از بمب و هروئین در به پوچی کشاندن زندگی انسانها است، نیز محدود و محکوم شود. وی می‌نویسد اصلاً شک نداشته باشید اگر می خواهید شاد زندگی کنید سری به طبیعت بزنید ولی اگر بتوانید آیفون را همراه خود نبرید.

این اعداد را جدی بگیرید!

آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آموزش وزارت بهداشت آمریکا درباره اعتیاد نوجوانان به اینترنت و گوشی های هوشمند طبق آمار زیر است: تحقیقات نشان داده است که از هر ده نفر کاربر اینترنت در آمریکا یک نفر به فضای مجازی اعتیاد شدید دارد که از تلفن همراه هوشمند برای دسترسی به اینترنت استفاده می کند.طبق آمار مرکز آموزش و جامعه وزارت بهداشت آمریکا (MAPHTC) 61درصد از مردم آمریکا به اینترنت اعتیاد دارند که از میان این جمعیت 73درصد مربوط به نوجوانان است. 82درصد مردم آمریکا بیشتر از مدت زمان مجاز وقت خود را به صورت آنلاین سپری می کنند. میانگین سنی اولین گروه از بازی کنندگان بازی های آنلاین از چهارسال و نیم تجاوز نمی کند.در نیومکزیکو غفلت مادری باعث شد که دخترش با نخوردن غذا و بازی کردن مداوم و بیش از اندازه وارکرافت که یک بازی جنگی مربوط به سنین بزرگسال محسوب می شود، از گرسنگی بمیرد. این دختر در زمان مرگ سه ساله بوده و تنها بیش از 10کیلوگرم وزن داشته است. مردم آمریکا بیش از 150 بار در روز به صفحه گوشی همراه خود نگاه می کنند و آن را مورد بررسی قرار می دهند که تقریباً هر دقیقه یک بار می شود. مردم آمریکا در هفته به طور میانگین 45 دقیقه از زمان خواب خود را به دلیل استفاده از گوشی همراه از دست می دهند. 21درصد از مردم آمریکا برای بررسی پروفایل فیس‌بوک خود در میانه شب از خواب بلند می شوند. 34درصد مردم آمریکا پیش از بیرون آمدن از رختخواب، گوشی هوشمند خود را بررسی می کنند. اعتیاد به اینترنت باعث ایجاد تغییراتی در مغز می شود، این تغییرات دقیقاً مشابه افرادی است که از اعتیاد به مواد مخدر رنج می برند.







      

گفتگوی تلویزیونی اخیر رئیس جمهور بی حاشیه نبود و تحلیل ها و واکنش های بسیار زیادی را در پی داشت.در حالی که انتظار می‌رفت آقای دکتر روحانی به وعده قبلی خود درباره گشایش‌های اقتصادی کوتاه مدت و 100 روزه جامه عمل بپوشاند، مردم با تعجب و ناباوری شاهد سیاه‌نمایی یکسویه ایشان درباره عملکرد 8 ساله دولت‌های نهم و دهم از سوی ایشان بودند. رئیس‌جمهور محترم به جای آن که درباره اقدامات دولت خویش طی 100 روز گذشته به مردم گزارش بدهد و از وعده‌هایی که قبل و بعد از انتخابات داده بود سخن بگوید، با کمک غیرقابل توجیه صدا و سیما که انتظار می‌رفت در اینگونه موارد بی‌طرف باشد به محاکمه غیابی دولت احمدی‌نژاد پرداخت. بی‌آن که حتی یک کلمه درباره خدمات فراوان و کم‌نظیر و در بسیاری از موارد بی‌نظیر دولت‌های نهم و دهم بر زبان آورد.

به هر حال سه مجری تلویزیون در برنامه زنده در مقابل رئیس جمهور نشستند و بی‌آنکه به وظایف حداقلی خبرنگاری خود بپردازند بیشتر به حاشیه‌ها روی آوردند و با لبخندها و خنده‌های مکرر تنها تلاش کردند در مقام تایید گزارش دولت عمل کنند بی‌آنکه پرسش و سؤال جدی درباره برنامه‌های دولت در حل مشکلات اقتصادی و یا مسائل دیگر داشته باشند.آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری :روحانی انتقادی نسبت به دولت گذشته داشت که نقدی یک‌طرفه بود و در بقیه مدت زمان بیشتر توضیحات وی مرتبط به آینده بود و وعده‌هایی که امید است به آن وفا شود.یزی که در این برنامه و گزارش برای ما دردآور و رنج‌آور بود، وجود این مجری‌ها و گزارشگرها بوده که آنها حرف‌هایی زدند، توقع داشتیم از یک صهیونیسم شنیده شود نه یک ایرانی.اینکه مجری می‌گوید "جامعه خسته به یک آرامش رسید" آقای مجری کدام جامعه خسته؟ همان جامعه‌ای که مقاومت و ایستادگی کرده و دشمن را تا پای مذاکره آورده است؟ جامعه‌ای که دشمن را مستأصل کرده؟ باید به این جامعه بگوئیم خسته؟ این تعبیر اگر از یک صهیونیسم شنیده می‌شد مهم نبود اما نه از یک ایرانی و آن هم ایرانی مسلمان و آن هم یک مجری صداوسیما و رسانه ملی؟

الحمدالله آقای روحانی همه صحبت‌ها را با تدبیر جواب داد و به نوعی این صحبت‌ها را جمع کرد.در مورد مسائل فرهنگی در گزارش 100 روزه دولتر آنچه مهم است دغدغه‌ای بود که برای ملت ایران به‌ویژه قشر متدین و حزب‌الله بیشتر شد و آن مسئله ناهنجاری‌های فرهنگی است.اینکه رئیس‌جمهور بخواهد بگوید دولت در فرهنگ حتی‌المکان دخالت نمی‌کند، مثل این می‌ماند که دولت بگوید در امنیت شما حتی‌المکان دخالت نمی‌کند، خوب مشخص است که مردم در اوج اضطراب، دغدغه و نگرانی از ناامنیتی چه حالی پیدا می‌کنند.

در آن قسمت که مجری سئوال کرد اگر فیلم نامناسب و ناجور تولید شود مردم چه کنند؟ رئیس‌جمهور گفت مردم سراغ این فیلم‌ها نروند، کدام مردم نروند؟ وقتی یک فیلم در مسیر غرایض جوانان ساخته شود چه کسی سراغ آن نمی‌رود، این شبیه آن می‌ماند که زهر را در یک لیوان شربت به‌لیمو می‌ریزند و آن فرد درک نمی‌کند که زهر است.دولت باید در مقابل ناهنجاری‌های فرهنگی بایستد چرا که این مسئله سبب نگرانی و دغدغه مردم به ویژه قشر حزب‌الله می‌شود

اگرچه مبرهن است که پرداختن به محتوای گزارش ها از اهمیت بیشتری برخوردار است اما خالی از لطف نیست که  از زاویه دیگری نیز به فضای ارائه گزارش دکتر روحانی پرداخته شود. در ذیل تصاویری از گفتگوی های تلویزیونی رئیس جمهور پیشین و کنونی آورده شده است که برای مقایسه نیاز به شرح و تحلیل های آنچنانی ندارد!

صادق زیبا کلام فعال سیاسی اصلاح طلب :فکر می کنم برنامه شب گذشته دو اشکال اساسی داشت یکی از نظر شکلی و دیگری از نظر محتوایی.یقینا رئیس جمهور می داند که بخش قابل توجهی از اقشار تحصیل کرده و روشن فکر جامعه صدا و سیما را رسانه ملی، صادق، منصف و بی طرف نمی دانند لذا بهتر بود که برای ارائه گزارش صد روزه از تعدادی از رسانه هایی که در جامعه از وجاهت برخوردارند و برخی اقشار جامعه آن ها را به عنوان رسانه های مستقل و بی طرف می شناسند، دعوت می شد.

اشکال بعدی ای که در ارائه گزارش صد روزه از سوی رئیس جمهور وجود داشت به سه مجری این برنامه برمی گردد که البته خانم سپانلو از دو مجری دیگر معقول تر بود.آدم انتظار دارد کسی که در برابر رئیس جمهو می نشیند و مصاحبه می کند ضمن حفظ احترام رئیس جمهور از وجاهت برخوردار باشد و سوالاتی را مطرح کند که مردم بیشتر به دنبال دانستن آن ها هستند.

چرا رئیس جمهور در گزارش شب گذشته، گذشته ها را بازگو کرد در حالی که بهتر  بود از حال و آینده کشور صحبت کند چون اگر مردم از گذشته ها راضی بودند قطعا در انتخابات به دکتر سعید جلیلی رای می دادند و گوشزد کردن این موضوع به رئیس جمهور وظیفه مجری برنامه بود.رئیس جمهور از حیث محتوایی می توانست به جای صحبت کردن از تورم و خزانه خالی که مربوط به گذشته است موضوعاتی را اعلام کند که نشان دهنده وضع نا به سامان فعلی و اشکالات کشور که از گذشته پدیدار شده است، باشد. مثلا آقای روحانی می توانست بگوید پرداخت یارانه به 75 میلیون نفر کار اشتباه بوده که کشور را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

پرداخت 4 دوره یارانه به 75 میلیون نفر معادل کل بودجه بهداشت و درمان کشور در یک سال است و از طرفی پرداخت یارانه به این افراد معادل کل بودجه آموزش کشور است. رئیس جمهور می توانست در مصاحبه شب گذشته این را بگوید که چرا با وجود 750 میلیارد دلار درآمد نفتی در رتبه 122 بهداشت در جهان قرار گرفته ایم.

آقای روحانی می توانست در پاسخ کسانی که می گویند تحریم ها اثری نداشته است تاثیرات تحریم ها را تشریح کند. مثلا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید هم اکنون 52 درصد واحدهای تولیدی کشور یا تعطیل شده اند و یا با نصف ظرفیت خود کار می کنند. این موضوع موضوع فاجعه ای است که باعث افزایش بیکاری و به وجود آمدن نرخ رشد اقتصادی منفی شده است و میراث گذشته محسوب می شود.

نقدی بر گزارشی که انصاف را رعایت نکرد!

 رئیس دولت یازدهم از همان روزهای اولی که سکان هدایت امور اجرایی را به دست گرفت به مردم وعده داده بود که بعد از گذشت 100 روز گزارشی از عملکرد دولت خود به مردم ارائه دهد. سرانجام روز سه شنبه این هفته موعد فرا رسید و رئیس جمهوری در یک گفتگوی زنده تلویزیونی به وعده خود جامه عمل پوشاند. البته دکتر روحانی شب سه شنبه بیشتر از ارائه گزارش به نقد دولت قبل پرداختند که ذکر چند نکته را در این مورد ضروری می بینم.

1- رئیس جمهور محترم در صحبت های خود گفتند که دولت قبل فقط 33 درصد از مصوبات خود را به طور کامل اجرا کرده و حدود67 درصد از این مصوبات ناتمام باقی مانده است. اگر این آمار را منطبق با واقعیت بدانیم باید به این نکته توجه داشت که چرا آقای روحانی اعلام نکردند چند درصد از این پروژه ها و مصوبات در حال اتمام است؛ چرا که ممکن است مصوبه ای مانند مصوبات عمرانی یا تولیدی برای به پایان رسیدن به زمان نیاز دارد. برای مثال اگر ساخت یک ورزشگاه یا بیمارستان در سال 91 تصویب شده باشد قطعا در پایان دولت دهم به پایان نخواهد رسید و جزء 33 درصد مصوبات انجام شده دولت به حساب نمی آید. چنانچه مرسوم است که پروژه های دولت هاشمی را خاتمی افتتاح می کرد و پروژه های دولت خاتمی توسط احمدی نژاد افتتاح می شد ، همانطور که قطعا بسیاری از پروژه های دولت احمدی نژاد توسط آقای روحانی افتتاح خواهد شد. ضمن اینکه درصدی از این مصوبات در دوره آخر سفرهای استانی دولت قبلی تصویب شده است که دولت بیشتر از مسائل اجرایی وقت خود را به برنامه ریزی و بررسی بودجه به این مصوبات اختصاص می داده است.

2- آقای رئیس جمهور بیشتر از اینکه گزارش اقدامات دولت را در این 100 روز بدهند ، نقد 8 ساله دولت قبل را در دستور کار خود قرار دادند و بیشتر از اینکه از دید عالی ترین مقام اجرایی کشور و سکاندار امور اجرایی صحبت کنند از دید یک روزنامه نگار یا یک منتقد به مسائل نگاه کردند و بیشتر به جای ارائه راهکار و اقدامات دولت فعلی به نقد و تفسیر دولت گذشته پرداخته و بیشتر به جای صحبت از آینده به گذشته اشاره کردند. متاسفانه در تمام لحظات این گفتگوی تلویزیونی نه تنها کوچکترین اشاره ای به خدمات دولت های نهم و دهم نشد بلکه آقای رئیس جمهور به سیاه نمایی در مورد همه اقدامات دولت گذشته پرداختند .

سوال اینجاست که آیا در هدفمندی یارانه ها، مسکن مهر، سفرهای استانی، سهام عدا‌لت و.... هیچ نکته مثبتی از نظر آقای روحانی وجود ندارد؟ البته نگارنده منکر وجود ضعف های موجود در نحوه اجرای هدفمندی یا مسکن مهر نیست ولی نباید فراموش کنیم عده زیادی از مردم کشور با این طرح صاحب خانه شدند، آیا اینکه افرادی با پول های کم توانستند صاحب خانه شوند نکته مثبتی در عملکرد دولت گذشته محسوب نمی شود؟

افرادی که همیشه از آمار سخن می گویند و از عملکرد خود بر اساس آمار دفاع می کنند چرا به آمار تعداد افراد صاحب خانه شده در دولت گذشته اشاره ای نمی کنند. به طوری که طبق آمار ارائه شده 82 درصد ساکنان مسکن مهر قبلا مستاجر بوده و بیش از 80 درصد این خانوارها درآمد ماهیانه کمتر از 600 هزار تومان داشته اند.آیا طرحی که توانست با مبلغ میانگین 30 میلیون تومان مردم را صاحب خانه کند هیچ نقطه مثبتی ندارد تا به آن اشاره شود!

سوال بعد اینکه آیا در بحث هدفمندی یارانه ها، رئیس جمهور محترم کاهش ضریب جینی با اجرای طرح هدفمندی را قبول ندارند؟ آیا کاهش ضریب جینی که عموما به عنوان پارامتری برای تعیین عدالت اقتصادی به شمار می رود مسئله قابل دفاعی نیست؟ یا اغلب ساکنین روستاها یا شهرهای کوچک طبق نظرسنجی ها از دریافت یارانه به صورت نقدی نسبت به روش های دیگر که مورد نظر دولت فعلی است

رضایت بیشتری ندارند؟ (طبق آمارهای رسمی مرکز آمار ضریب جینی با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها سقوط چشمگیری داشته است.) آیا انجام سفرهای استانی به طور پیوسته در طول 8 سال و تشکیل جلسات هیات دولت در هر استان اقدام قابل تقدیری نیست و دولت فعلی توان چنین کاری را دارد؟

3- توجه بیش از حد دولت به مذاکره با غرب از چند منظر دارای ایراد اساسی است. قطعا دوستی با همه کشورها و دولت ها جزء سیاست های جمهوری اسلامی بوده و هست؛ کما اینکه یک امر منطقی و عقلانی نیز می باشد. اما باید توجه داشت که تمام نگاه دولت نباید به سمت خارج از کشور باشد چرا که قطعا قدرت هایی که خوی استکباری داشته و خود را قدرت برتر می دانند حاضر به رعایت حقوق کشورهای مستقل و آزاد نخواهند شد ضمن اینکه اگر بنا بود صرفا رابطه حسنه با غرب متضمن پیشرفت کشوری باشد در زمان قبل از انقلاب خاندان فاسد پهلوی که حلقه به گوش قدرت های بزرگ بودند چرا بیکاری، تضاد طبقاتی، فقر و زاغه نشینی، بی سوادی و... در فضای جامعه آن روزهای ایران بیداد می کرد یا برای مثال آیا عربستان ، اردن، بحرین، مصر در زمان حسنی مبارک و..... که پایگاه های آمریکا و انگلستان محسوب می شوند مدینه ی فاضله مسلمانان برای زندگی هستند؟ لطفا نگاهی به اعتراضات مردم در این کشورها نسبت به حکومت هایشان داشته باشید. پس تقاضای نگارنده از رئیس جمهور و دولت محترم این است که اینقدر بیش از اندازه در انجام امور دولت به غرب نگاه نداشته باشند







      
   1   2   3   4   5      >