سفارش تبلیغ
صبا ویژن
درباره
جستجو
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
پخش زنده حرم ها
پخش زنده حرم
کاربردی

به گزارش تربت قدس، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران طی بهمن ماه سال 1357، دولت جدید نیازمند قانون اساسی جدید بود، بنابراین "حضرت امام خمینی(ره)" بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، دستور اجرای انتخابات را برای مجلس خبرگان صادر کرد، سپس با تشکیل این مجلس، هیئت آن، موظف به نوشتن قانون اساسی جدید شدند؛ این هیئت، قانون اساسی را در روز چهارشنبه دوم آبان‌ماه 1358 به امام(ره) ارائه کردند و نخست وزیر دولت موقت "مهدی بازرگان" آن را به تأیید رساند. قانون اساسی سال 1358، رهبر را به عنوان رئیس دولت، و رئیس‌جمهور و نخست وزیر را به عنوان رؤسای حکومت معین می‌کرد؛ اگرچه سمت نخست‌وزیری در سال 1368 لغو شد. اولین "انتخابات ریاست جمهوری ایران" در روز سه شنبه 25 دی‌ماه سال 1358 برگزار شد، که نتیجه آن پیروزی "ابوالحسن بنی‌صدر" با 75 درصد مجموع آراء بود.
*نخستین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران
"ابوالحسن‌بنی‌صدر" در همدان متولد شد، پدرش از روحانیون با نفوذ همدان بود، وی در "دانشگاه تهران"، در رشته‌های اقتصاد و حقوق اسلامی تحصیل کرد، بنی‌صدر نماینده دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال 1341 در کنگره جبهه ملی ایران و مسئولین سازمان دانشجویان جبهه ملی در دانشگاه تهران بود.

وی همچنین رهبری گروه کوچکی از دانشجویان مخالف رژیم‌شاه مخلوع را به‌عهده داشت که به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش علیه رژیم دیکتاتوری دستگیر و روانه زندان شد. بنی‌صدر در روز دوشنبه 15 بهمن‌ماه 1358 کار خود را به عنوان اولین رئیس جمهور ایران آغاز کرد؛ این درحالی است که وی در روز یکشنبه 31 خرداد ماه سال 1360، توسط پارلمان (مجلس شورای اسلامی) و نهایتاً تأیید امام(ره) به دلیل عدم کفایت سیاسی، از مقام خود عزل شد.دوران ریاست جمهوری او با حاشیه‌های فراوان برای انقلاب اسلامی همراه بود که مهمترین آن انتخاب نخست وزیر، درگیری با حزب جمهوری اسلامی، مجلس و فرماندهی جنگ، بود.
*اعضای کابینه دولت ابوالحسن بنی صدر
نخست وزیر: محمد‌علی رجایی
وزارت کشاورزی: محمد سلامتی
وزارت آموزش و پرورش: محمد‌جواد باهنر
وزارت بهداشت: هادی منافی
وزارت اقتصاد و دارایی: حسین نمازی  
وزارت دادگستری: ابراهیم احدی
وزارت‌خارجه: میر حسین موسوی
وزارت دفاع: جواد فکوری
وزارت بازرگانی: کاظم پور اردبیلی
وزارت راه: موسی کلانتری
وزارت صنایع: محمد رضا نعمت زاده
وزارت فرهنگ و آموزش عالی:حسن عارفی
وزارت ارشاد: عباس دوزدوزانی
وزارت کار و امو اجتماعی: میر محمد صادقی
وزارت کشور: مهدوی کنی
وزارت مسکن: محمد شهاب گناآبادی
وزارت نفت: جواد تندگویان  
وزارت نیرو: حسن عباسپور 

پس از برگزاری انتخابات مجلس و پیروزی حزب جمهوری اسلامی، مجلس شهید رجایی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد.







      

 به گزارش تربت قدس ، اصفهان شاهد حضور حماسی مردم این شهر در استقبال سعید جلیلی بود. در این برنامه هزاران اصفهانی حاضر در مسجد سید ، سرودی را هم‌خوانی کردند.

متن این شعر حماسی که حامد اصفهانی (علیرضا لطفی – جانباز و آزاده دفاع مقدس) در حمایت از دکتر جلیلی سروده است اینگونه است:

آنانکه الله گفته و ثم استقاموا
باشد ملائک یارشان از جانب هو
شد شرط ایمان بندگان را استقامت
ان تنصرالله وعده ی فتح  است و نصرت
الله الله، نصر من الله، نصر من الله

بار دگر هنگام و فصل انتخاب است
نقش تمام دشمنان نقش بر آب است
هیهات منا الذله ما ذلت گریزیم
با استقامت با شیاطین می ستیزیم
هیهات هیهات، منا الذله، هیهات هیهات

این رمز پیروزی ما بر دشمنان است
این انتخاب اصلح ایرانیان است
اصلح در این میدان بود الحق جلیلی
آماده بهر یاری مستضعفان است
اصلح جلیلی، اصلح جلیلی، اصلح جلیلی

رزمنده ی جانباز ما، یار ولایت
اینک زره پوشیده است در راه عزت
بر روی بد خواهان زنیم پیوسته سیلی
آشفته کرده خواب دشمن را جلیلی
اصلح جلیلی، اصلح جلیلی، اصلح جلیلی

ما در حماسه ی سیاسی سرفرازیم
با رای خود ایران فردا را بسازیم
شکر خدا ما رهبری فرزانه داریم
بر عهد و پیمانی که بستیم پایداریم
لبیک لبیک، سید علی جان، سید علی جان

یا حجه ابن العسگری در انتظاریم
تا ریشه ی کفار را از بن بر آریم
کن تکیه بر دیوار کعبه یا بن زهرا
بهر ظهور حضرتت لحظه شماریم
یا حجه ا… عجل ظهورک، عجل ظهورک







      

به گزارش تربت قدس، مجموعه جملات زیر برگرفته ای از سخنان دکتر جلیلی در دیدار های اخیر ایشان می باشد که در قالب ارسال پیامک می توان از آن جهت ارسال به دیگر حامیان دکتر جلیلی استفاده نمود:

- دکتر جلیلی: هنر امام، برپایی نظامی بود که در آن، ارزش رأی یک تهرانی با ارزش رأی یک بشاگردی برابر است.
- دکتر جلیلی: فتنه 88 به‌خاطر این بود که بعضی‌ها ارزش رأی خود را بیشتر می‌دانستند و می‌خواستند رأی مردم شهرستانها و روستاها را وتو کنند؛ اما ولایت فقیه در برابر آنها ایستاد.

- دکتر جلیلی: نباید دنبال قهرمان باشیم. یک کشور وقتی پیشرفت می‌کند که استعدادهای همه مردم شکوفا و به کار گرفته شود.
- دکتر جلیلی: وقتی مناسبات اقتصادی درست نیست، در همین اراک کسی هست که 440 میلیارد تومان معوقه بانکی دارد.
- دکتر جلیلی: چرا باید نفت خود را خام بفروشیم و بعد محصولات پتروشیمی را که از همان نفت خام به دست می‌آید، با چند برابر قیمت وارد کنیم؟
- دکتر جلیلی: چرا باید یک محصول کشاورزی را از خارج کشور وارد کنیم و همان را از کشاورز خودمان به یک‌سوم یا نصف قیمت بخریم؟
- دکتر جلیلی: در کشوری که کم‌آب است، چرا از 15 هزار میلیارد تومان سهم کشاورزی صندوق توسعه ملی برای توسعه آبیاری تحت فشار استفاده نمی‌شود؟
- دکتر جلیلی: می‌گویند کشاورز باید 15 درصد از سرمایه مورد نیازش را داشته باشد تا 85 درصد دیگر را وام بگیرد. کشاورزی که همه ثروتش به‌صورت زمین و ماشین‌آلات است، چگونه باید وام بگیرد؟
- دکتر جلیلی: باید مراقب باشیم به بهانه تنش‌زدایی، ما را از پشت خیمه دشمن برنگردانند.
- دکتر جلیلی: اگر می‌خواستیم برمبنای تنش‌زدایی عمل کنیم، کشور ما را در زمان جنگ به یغما برده بودند.
- دکتر جلیلی: دفاع ما از حق هسته‌ای ایران، دفاع از همه حقوق مردم ایران است.
- دکتر جلیلی: مقاومت ما در برابر حق هسته‌ای، ابرقدرتها را به این نتیجه خواهد رساند که دیگر نمی‌توانند هیچ حقدیگری از حقوق مردم ایران را سلب کنند.
- دکتر جلیلی: زرادخانه قدرت جمهوری اسلامی ایران روستایی است که با دویست خانوار، 25 شهید و تعداد بیشتری جانباز و آزاده تقدیم انقلاب کرده است.
- دکتر جلیلی: در طول این سالها، هرجا از خط ولایت انحراف پیدا کرده‌ایم، پیشرفتهای ما متوقف شده است.
- دکتر جلیلی: این، مذاکره‌کننده هسته‌ای نیست که توانسته به قدرتهای جهان «نه» بگوید؛ آن چیزی که توانسته به ایران در مذاکرات قدرت بدهد، شهدای روستای معصومیه‌اند.
- دکتر جلیلی: در دوره اوباما، «تغییر» را شنیدیدم؛ اما ندیدیم.






      

به گزارش تربت قدس ، سعید جلیلی، متولد سال 1344 در شهرمقدس مشهد (منطقه طلاب)؛ تحصیلاتش را تا مقطع دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام به پایان رسانده و مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی است.
وی در زمان جنگ ایران و عراق به عنوان نیروی بسیجی بارها در جبهه‌های جنگ حضور یافت.
جلیلی در دی‌ماه سال 1365دیده‌بان لشگر نصر خراسان بود که در عملیات کربلای 5 از ناحیه پا مجروح شد و در بیمارستان صحرایی منطقه شلمچه به دلیل فقدان امکانات و وضعیت اورژانسی پای راست خود را از دست داد. جلیلی پس از آن در واحد تدارکات لشکر به خدمت پرداخت.وی در بازگشت از جبهه‌های حق علیه باطل، رساله دکترای خود را با عنوان "اندیشه سیاسی در قرآن" در خصوص سیاست خارجی اسلام به رشته تحریر درآورد؛ رساله‌ای که پروفسور حمید مولانا، در مقدمه‌ای که بر آن نوشت، به تجلیل از شخصیت این دانش‌آموخته اقدام کرد. این رساله در کشور لبنان نیز به زبان عربی ترجمه و منتشر شده است.جلیلی، در سال 68 به وزارت امور خارجه رفت و پس از یک دوره 2 ساله، ریاست اداره بازرسی وزارت خارجه را بر عهده گرفت. مناصب جلیلی در وزارت امور خارجه عبارتند از:
1370: رئیس اداره بازرسی وزارت خارجه
1376: معاون اداره اول آمریکا در وزارت خارجه
1379: مدیر بررسی‌های جاری دفتر رهبری
1384: معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
در دوم خرداد 76 به اداره آمریکای وزارت خارجه منتقل شد و معاونت این اداره را بر عهده گرفت.
در سال 80 نیز به دفتر مقام معظم رهبری رفته و در سمت مدیریت بررسی‌های جاری دفتر رهبر انقلاب به ادامه خدمت پرداخت.جلیلی که پس از انتخابات سوم تیر به عنوان گزینه مطرح و مورد نظر رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت امور خارجه مطرح بود، بنا به پاره‌ای مصالح عهده‌دار مهم‌ترین معاونت وزارت خارجه، معاونت اروپا و آمریکا شد. ضمن آنکه در طول این دوره، ارتباط علمی خود با نهاد دانشگاه را قطع نکرده و به تدریس در دانشگاه ادامه داد.
شاید بتوان جلیلی را یکی از رویش‌های ارزشمند انقلاب اسلامی در عرصه دیپلماسی کشور دانست که این شکوفایی جز در سایه تعهد، تخصص و تفکر انقلابی به دست نیامده است.
وی در 30 سالگی به ریاست اداره بازرسی وزارت امور خارجه برگزیده شده و تا سال 1375 رئیس این اداره باقی ‌ماند. پس از آن تا سال 1376 همزامان با ریاست جمهوری سید محمد خاتمی به عنوان معاون اداره اول آمریکا در وزارت امور خارجه فعالیت کرد.در مهرماه 1386، غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد، با اعلام خبر استعفای علی لاریجانی، سعید جلیلی را به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد. پس از آن رهبر فرزانه انقلاب در تاریخ هشتم تیرماه 1387 طی حکمی جلیلی را نماینده خود در شورای عالی امنیت ملی معرفی کرد. وی در این مدت به همراه علی لاریجانی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی در برخی مذاکرات با خاویر سولانا حضور داشت.






      

متن این ترانه تقدیم می‌گردد:

فریاد فردا

همیشه راه و رسمشون همینه
تا میبینن حرف حساب ندارن
تموم نامردای عالم انگار
راهی بجز بستن آب ندارن

هزار دفه گفتیم و بازم میگیم
ما زیر بار حرف زور نمیریم
عالم و آدمم که ناحق بگن
وای میسیم و حقمونو میگیریم

مرد، اونه که حرف حق میزن
که پای حرفای خودش میمونه
تنهای تنهام که بشه غمی نیس
مرد روی پای خودش میمونه

پرنده فکر و ذکرش آب و دون نیس
پرنده فکر آسمونه و بس
ما آب و دونو با قفس نخواستیم
هم آب و دون ارزونیتون هم قفس

 ما سر به زیریم ولی سرفرازیم
محاله که کم بیاریم ببازیم
هرکی دلش قرصه بگه یا علی
ما خودمون فردامون رو می‌سازیم







      

به گزارش تربت قدس، حجت الاسلام پناهیان در همایشی که در قم برگزار شده بود، به ذکر خاطره ای جالب از سعید جلیلی پرداخت، که در ادامه تقدیم می گردد:پناهیان این گونه بیان کرد:آیت الله مهدوی کنی یکبار از آقای جلیلی پرسیدند که شما که علاوه بر دورس دانشگاهی فقه و اصول خواندید، آیا این فقه اصول خواندن برای شما مفید بود؟ پناهیان افزود:سعید جلیلی در پاسخ به آیت الله مهدوی گفتند:خواندن این درس ها برای بنده فایده بسیار فراوانی داشت، اما کمتر فایده آن این بود که این مطلب را به خوبی فهمیدم که حوزه علوم دینی یک حوزه کاملا تخصصی است و نظر دادن در این حوزه کار بسیار سختی است و به جز متخصصین در این حوزه دین کسی نمی تواند در این موضوع نظر دهد.پناهیان گفت: بنده از این نوع نگاه آقای جلیلی به مباحث دینی این نتیجه را می گیرم که ایشان برخلاف برخی از افراد که بدون داشتن هیچ گونه تخصصی در عمیق ترین مسائل دین ورود پیدا می کنند و تئوری پردازی در حوزه دین می پردازند، ایشان ضمن اینکه فهم خوبی از مسائل دینی و حوزوی دارند، ورود به این موضوعات را بر عده متخصصین می دانند و این موضوع تواضع ایشان ونوع نگاه درست ایشان را نشان می دهد.







      

 دکتر سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری دقایقی پیش با علامه مصباح دیدار کردند که از نکات بارز این دیدار، استقبال ویژه علامه مصباح یزدی از دکتر جلیلی بود. به گزارش تربت قدس، علامه مصباح یزدی برخلاف سایر دیدارهایش که ابتدا میهمانان به سالن تشریفات می روند و بعد ایشان برای دیدار وارد محل جلسه می شوند، اینبار نه تنها این رویه را تکرار نکرد بلکه در اقدامی قابل توجه و معنادار از همان طبقه همکف و درب موسسه امام خمینی (ره)به استقبال دکتر جلیلی رفت و هر دو با هم به طبقه دوم و اتاق جلسات رفتند.در این دیدار نه تنها استقبال خاص علامه مصباح یزدی تماشایی و بسیار ویژه بود بلکه اشتیاق دکتر جلیلی برای در آغوش گرفتن علامه مصباح یزدی نیز نظر خبرنگاران بی شمار حاضر را به خود جلب کرد.بسیاری از خبرنگاران داخلی و خارجی امروز در موسسه امام خمینی اجتماع کرده بودند تا از این دیدار گزارش تهیه کنند.هنوز جلسه خصوصی علامه مصباح یزدی با دکتر جلیلی شروع نشده بود و اهالی رسانه حضور داشتند که علامه تعمدا در حضور خبرنگاران خطاب به آقای جلیلی فرمودند:این که گفتند ما به شما وقت ندادیم، شیطنت رسانه ها بود و چنین چیزی واقعیت نداشت.







      

 به گزارش تربت قدس ، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در این دیدار با بیان اینکه "امروز قم مرکز نشر معارف و محلی برای احیای اسلام است"، اظهار کرد: امروز شاهدیم که دشمن در عرصه‌های مختلفی تسلیم قدرت نظام اسلامی ایران شده است.دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه "در بسیاری از کشورها، دموکراسی وجود دارد ولی آنچه در ایران اسلامی وجود دارد، فراتر از دموکراسی است"، افزود: نظامی که در ایران اسلامی وجود دارد، مبتنی بر اندیشه دینی است که موجب حمایت همه‌جانبه مردم از آن می‌شود؛ تا جایی که مردم حاضرند جان خود را نیز در این عرصه فدا کنند.در ادامه این دیدار، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در این دیدار که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: امروز شیعیان برای زیارت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، می‌توانند به حرم کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بیایند.وی با استناد به روایات معصومین علیهم‌السلام، قم را عش آل محمد دانست و گفت: آل‌الله به این شهر توجه خاصی دارند و این که از میان اهل بیت علیهم‌السلام، این بانو در این شهر حضور دارد از مقدرات خاص خداوند است. افراد با حضور در این مکان مقدس می توانند از اهل بهشت باشند. خداوند بعد از حضور این بانو در قم، برکات خود را در این منطقه گستراند.







      

باید در کنار سفرهای استانی سفرهای وزارتخانه‌ای هم صورت گیرد

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه دیدگاه شبکه اول گفت: سفرهای استانی بسیار ارزشمند و ضروری است و باید تداوم داشته باشد اما امروز باید سفرهای وزارتخانه‌ای هم صورت گیرد.

به گزارش تربت قدس ، سعید جلیلی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه دوربین که از شبکه اول سیما پخش شد،‌ اظهار داشت: فکر می‌کنم در شرایط امروز برای ادامه مسیری که از 34 سال پیش به برکت انقلاب اسلامی شروع شده و موفقیت‌های بسیار خوبی هم برای ملت و کشور به ارمغان آورده لازم است تا ارزیابی دقیق و صحیحی از آنچه که موجب این موفقیت‌ها شده و همینطور ارزیابی دقیقی از ضعف‌هایی که امروز وجود دارد و امروز ملت از آن رنج می‌برند داشته باشیم. جلیلی ادامه داد: من تصورم این است که دو عامل اصلی موجب موفقیت‌های ما شده است؛ یکی از این عوامل اندیشه دینی و گفتمان انقلاب اسلامی و دیگری همراهی و حضور مردم در حمل این اندیشه و تحقق آن بوده است و هرچقدر که از این دو عامل فاصله بگیریم ضعف‌های ما بیشتر و نقاط قوت‌مان کاهش می‌یابد. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:‌ براساس آیات قرآن اگر ما دو مولفه ایمان و عمل صالح را بتوانیم در کنار هم جمع کنیم می‌توانیم زندگی دوست‌داشتنی را به ارمغان بیاوریم و حتما باید عمل صالح و ایمان در همه عرصه‌ها جاری و ساری شود.  رئیس‌جمهور باید بتواند عمل صالح را متناسب با ظرفیت‌های دستگاه‌ها ظهور و بروز بدهد. وی تاکید کرد: من معتقدم کسی که در مقام ریاست جمهوری قرار می‌گیرد باید این باور را داشته باشد تا عمل صالح را متناسب با ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی ظهور و بروز بدهد.جلیلی افزود: رئیس‌جمهور رئیس قوه مجریه است و باید این تلاش را داشته باشد که این آهنگ را در رفتارها و سیاست‌های قوه مجریه اجرایی کند.این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بر این مبنا یک کارویژه مهم را می‌توان برای رئیس‌جمهور تعریف کرد؛ بنده معتقدم مهمترین وظیفه دولت و در راس آن رئیس‌جمهور فراهم کردن فرصت برای شکوفا شدن استعدادهای آحاد جامعه است.  وی تاکید کرد: اگر دولت بتواند تمام ظرفیت خودش را برای شکوفایی استعدادهای کشور به کار گیرد، نتیجه و حاصل این مسئله ظرفیتی خواهد شد که ده‌ها برابر ظرفیت‌هایی است که برخی فکر می‌کنند می‌توانند با سلاح‌های هسته‌ای به دست آورند.  جلیلی گفت: آزاد شدن ظرفیت‌های کشور قدرت و شکوفایی برای ملت ما به ارمغان خواهد آورد. این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از کشورهایی که ادعا دارند، نه تنها برای مردم خود بلکه مردم و دانشجویان سایر کشورها و ما برنامه‌ریزی می‌کنند که آنان را جذب خود کنند و ما حتما می‌توانیم برای مردم خودمان برنامه‌ریزی‌های دقیقی داشته باشیم تا استعدادها و ظرفیت‌های آنان متوقف نماند.  وی تاکید کرد: به نظرم دولت دو وظیفه اصلی دارد که اگر بتواند آنرا انجام دهد، موفقیت‌های بسیار بزرگی برای کشور رقم خواهد خورد.  دور کردن انفعال و انحراف از مسیر استعدادهای کشور توسط دولت دستاوردهای بزرگی را به ارمغان می‌آورد. جلیلی ادامه داد: یکی از وظایف این است که دولت اجازه ندهد ظرفیت‌ها معطل بماند و دیگر اینکه دولت اجازه ندهد ظرفیت‌ها از مسیر پیشرفت و تعالی منحرف شود بنابراین اگر دولت بتواند این انحراف و انفعال را از مسیر شکوفا شدن استعدادهای کشور دور کند، فعالیت‌های بسیار خوبی برای کشور به ارمغان می‌آید.  این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر ما متناسب با استعدادهای کشور برنامه‌ریزی کنیم بسیاری از نیازهای اولیه خودبه‌خود حل خواهد شد.  وی با بیان اینکه دولت و رئیس‌جمهور باید این موضوع را در سرلوحه کارشان قرار دهند، گفت: اولا دولت باید مانع این ظرفیت‌ها نشود و ثانیا باید به راه‌افتادن این ظرفیت‌ها کمک کند.  جلیلی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر بعضا مردم ما و برخی از افراد که سر و کارشان با ساختار اداری و اجرایی کشور می‌افتد به جای اینکه این احساس را داشته باشند وقتی به این دستگاه مراجعه می‌کنند کارشان راه می‌افتد یک احساس نگرانی دارند که باید چگونه از این هفت‌خوان رد شویم.  این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای توضیح این مسئله به ذکر مثالی پرداخت و افزود: رئیس‌جمهور در راس قوه مجریه قرار دارد و قوه مجریه همانند یک ماشین و قطار است، یک بحث اساسی این است که در حال حاضر این قطار و ماشین چگونه و با چه سرعتی حرکت می‌کند؟ این ارزیابی در حال حاضر وجود دارد که آن میزانی که برای آن قطار هزینه می‌شود متناسب با سرعت آن نیست.وی گفت: این انتظار وجود دارد که حرکت این قطار با یک سرعت کامل انجام شود و بتواند تمام آحاد جامعه را در بر گیرد.  جلیلی تصریح کرد: کند بودن این قطار یکی از مشکلات است، البته ما نمی‌خواهیم که بی انصافی کنیم ولی این قطار می‌تواند بسیار سریعتر از حال حاضر حرکت کند.این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ برخی از اقدامات همچون سفرهای استانی شاید پاسخ هوشمندانه‌ای به توقف این قطار بود که احساس می‌کردند این قطار با سرعت نمی‌تواند حرکت کند و باید پیاده شوند و با وسیله‌ای دیگر این حرکت را  جلو ببرند که به نظرم این اقدام در جای خود بسیار ارزشمند و ضروری است و باید تداوم داشته باشد.  وی تاکید کرد: امروز باید سفرهای وزارتخانه‌ای صورت گیرد یعنی باید هر وزارتخانه همانند یکی از واگن‌های آن قطار بررسی کنند که چگونه با مردم تعامل دارد. جلیلی با اشاره به اهمیت سازوکارهای ساختاری گفت: برخی افراد با همین نگاه وارد شدند و سعی کردند با تغییر ساختارها به اهداف خود برسند؛ این امر هر چند لازم است اما کافی نیست چرا که مهمتر از ساختارها سازوکارها هستند.  وی ادامه داد: ما باید سازوکارهای متناسب با نیاز پیشرفت را در ساختارهای اجرایی کشور تزریق کنیم و ساز و کار بر ساختارها حاکم شود.  کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دوران دفاع مقدس اشاره کرد و اظهار داشت: در آن دوران یکی از پیچیده‌ترین کارها در ساختار اجرایی و اداره کشور دفاع و جنگ بود اما ما با تکیه بر اندیشه‌های دینی و انقلاب اسلامی توانستیم موفقیت‌های بزرگی به دست آوریم.  جلیلی افزود: صدام نیز ساختار و ارتش داشت و تمام دنیا به او کمک می‌کردند اما آن چیزی که توانست پیروزی‌های بزرگ را برای ما رقم بزند ساز و کار متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی بود. وی اظهار داشت: ما باید این ظرفیت‌ را در تمام ساختارهای اداری و اجرایی کشور به کار بگیریم و با رویکرد پاسخگویی در دستگاه‌ها حضور داشته باشیم.  کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: پاسخگویی در سازوکار اجرایی به معنی جواب تلفن دادن به ارباب رجوع نیست بلکه این سازوکار باید به گونه‌ای تعریف شود که خود ساز و کار به دنبال ارباب رجوع رفته و گزینه‌هایی که باعث پیشرفت آنها خواهد شد برای آنها بیان کند.  جلیلی با اشاره به اهمیت حوزه اقتصاد گفت: در حوزه اقتصاد نیز سازوکاری در دستگاه‌ها باید ایجاد شود که آنها خودشان به سراغ افرادی روند که در موضوعی اقتصادی فعالیت می‌کنند. وی افزود: ما باید سازوکارهایی شکل دهیم که نه تنها افراد صالح بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند بلکه در چارچوب آن افراد ناصالح نیز نتوانند به کارهای غیرصالح بپردازند  که این کار فرهنگ‌سازی و اقتضائات لازم خود را می‌ط‌لبد.  کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به آسیب‌های امروز دستگاه‌ها اشاره کرد و گفت:‌تعدادی از دستگاه‌ها از انجام وظایف اصلی خود جا مانده‌اند و بعضی مدیرها با داشتن چند شغل نمی‌توانند وظیفه اصلی خود را به درستی انجام دهند، در واقع هر مقام و مسئولی باید به کاری بپردازد که فردا از او سوال خواهد شد.  جلیلی اظهار داشت: ما باید در حوزه‌های مختلف سیاست داخلی، سیاست خارجی، اقتصاد و فرهنگ مدل‌هایی متناسب با ظرفیت‌ها ارائه دهیم که این مدل‌ها فقط ناظر بر تغییر نیست بلکه باید ناظر به تحول باشد.  وی تصریح کرد: دستگاه‌ها کارهایی انجام می‌دهند که به جای نتیجه‌محوری، وظیفه‌محور هستند و متاسفانه ساختار به جای اینکه وسیله رسیدن به هدف باشد، خود هدف قرار گرفته است.  کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دستگاه‌های ما باید نتیجه‌محور بوده و برای رسیدن به هدف خود انجام وظیفه کنند و دستگاهی به خوبی انجام وظیفه خواهد کرد که بتواند نظام تصمیم‌گیری جامع و کاملی داشته باشد.  جلیلی افزود: شکوفا شدن ظرفیت‌های کشور و آحاد جامعه نباید براساس شانس خانوادگی، سیاسی و حتی فردی باشد بلکه باید براساس ساز و کار بوده و فرصت را برای همه فراهم کند.وی ادامه داد: برای رسیدگی به مطالبات مردم باید بلافاصله پس از روز انتخابات و حماسه ملی، منتخب مردم باید به حماسه اقتصادی بپردازد که اولویت با ساختار اجرایی و اداری در اقتصاد است.کاندیدای یازدهمن دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مسائلی از قبیل تورم، اشتغال، هدفمندی یارانه‌ها، مشارکت مردم در اقتصاد به ویژه در اصل 44 باید متناسب با ظرفیت‌های ساز و کار باشد.جلیلی افزود: ساز و کار موجود در اقتصاد کشور باید به فکر تولید، حفظ و توزیع درست بودجه باشد تا به فکر هزینه کردن آن و اقتصاد باید به شکل صحیح مدیریت شود تا فقط به فکر هزینه کردن منابع نباشیم.وی ادامه داد: هزینه کردن بودجه و منابع نیز باید به بهترین شکل بوده و این امر باید مبتنی بر عدالت ساختاری باشد.کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تورم یکی از مشکلات جامعه است و مالیات تورمی ظلم به مردم است که آثار سوء آن بیشتر در طبقات پایین جامعه بروز پیدا می‌کند.وی افزود: آثار سوء تورم در کشور را نمی‌توان با سیاست مقطعی حل کرد بلکه باید با یک عدالت ساختاری حل شود.کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصاد نیز باید ساختارهایی شکل داد تا مثلا مانند حوزه امنیت ملی با هماهنگی بتوان به موفقیت‌هایی دست یافت.وی اظهار داشت: حتی بین اجزای نظام و قوای سه گانه باید ساختاری حاکم باشد و در خود دولت نیز دستگاه هایی که در حوزه اقتصادی فعالیت می‌کنند باید هماهنگ با هم و با یک آهنگ کار کنند.جلیلی گفت: ما در عرصه اقتصاد شوراهای زیادی براساس قانون داریم و کسی منکر آنها نیست اما تمامی این شوراها می‌توانند در  قالب یک ساز و کار هماهنگ تصمیم‌گیری کنند.کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: سیاست گذاری باید از حوزه اجرا و نظارت تفکیک شود چرا که کسی که خود سیاستگذار است نمی تواند هم مجری و هم ناظر باشد.وی با اشاره به مسئله آمایش سرزمین تصریح کرد: ما باید با توجه به ظرفیت‌های نسبی جغرافیایی برنامه‌ریزی کنیم مثلا اینکه یک معدن در استانی و کارخانه آن در استان دیگر باشد تدبیر درستی نیست و کلی هزینه بابت انتقال مواد اولیه از معدن به کارخانه صرف خواهد شد.جلیلی افزود: مهمترین امر در ساختار اقتصادی شفاف سازی اطلاعات اقتصادی است که این اطلاعات هم برای برنامه‌ریزی و آمار لازم است و هم مانع از بروز مفاسد اقتصادی خواهد شد که اگر به آن توجه نشود نمی‌توان دستاوردها و موفقیت ها را کسب کرد.وی ادامه داد: اهمیت ساز و کار در حوزه اقتصادی ضرورت تشکیل سامانه‌های اقتصادی، پروتال‌های ارزی، اطلاعات گمرک و ثبت اسناد را آشکار می کند که باید با هم هماهنگ باشند.جلیلی اظهار داشت: بسیاری از ظرفیت های کشور به راحتی می‌تواند مدیریت شده و بودجه و منابع در جهت خود حرکت کند تا به نتیجه برسد.کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نیروی انسانی در کشور ما نیروی ارزشمندی است که مهارت و تحصیلات بالایی دارد که با برنامه‌ریزی درست می‌توان از این مزیت استفاده حداکثری کرد.وی با اشاره به حوزه علوم انسانی گفت: هزینه زیادی برای تحصیل جوانان در حوزه علوم انسانی می‌شود و بیش از صدها میلیارد در بودجه صرف پژوهش در این حوزه شده است در حالیکه بسیاری از جوانان یا بیکار هستند یا اظهار نارضایتی کرده و معتقدند که شغلشان متناسب با درسی که خوانده‌اند نیست.جلیلی اظهار داشت: ما در حوزه‌های فناوری علمی و صنعتی دستاوردهای بسیار خوبی داریم که بر پایه آن می‌توانیم اقتصادهای دانش‌بنیان داشته باشیم نه ثروت بنیان که این دانش موجب تولید ثروت خواهد شد.کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما در حوزه سیاست خارجی نیز ظرفیت‌های بالایی داریم که باعث تولید قدرت و عزت شده و ایران را به قدرت منطقه‌ای تبدیل کرده است که در هماوردی با قدرت‌های بزرگ قرار دارد، لذا باید به موقع از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.وی ادامه داد: ظرفیت‌های کشور باید آزاد شود و دولت به جای مانع باشد، مشوق و پشتیبان خواهد بود، تا با قرار گرفتن عمل صالح در ساز و کارهای دولت و با تکیه بر ایمان مردم به سمت حیات طیبه ای که در قرآن وعده داده شده است حرکت کرده و زندگی دوست داشتنی برای مردم بسازیم.وی در پایان خاطر نشان کرد: انشاالله آینده‌ای که پیش روی کشور است روند پیشرفت پرشتاب‌تر و موفق‌تر از گذشته داشته باشد تا ملت ایران در سایه گفتمان انقلاب اسلامی و پشتیبانی مردمی به هدف های عالی و متعالی برسند./







      

 شنبه: 4 خرداد؛ شبکه دوم سیما- گفتگوی ویژه خبری- ساعت 22.45 دقیقه

یکشنبه: 5 خرداد؛ شبکه اول سیما- برنامه با دوربین- ساعت 20

سه شنبه 7 خرداد؛ شبکه جام جم- پاسخ به سؤالات ایرانیان خارج از کشور- ساعت   23.30 دقیقه

دوشنبه: 13 خرداد؛ شبکه اول سیما- مستند اول- ساعت 23.30 دقیقه

این مستند همان شب ساعت 30 دقیقه بامداد از شبکه جام جم پخش می شود  .

سه شنبه: 14 خرداد؛ شبکه خبر- گفتگوی ضبط شده- ساعت 22.30 دقیقه

شنبه: 18 خرداد؛ شبکه چهار سیما- پاسخ به سؤالات کارشناسان- ساعت 18.10 دقیقه

یکشنبه: 19 خرداد؛ شبکه اول سیما- مستند دوم- ساعت 20.10 دقیقه

این مستند همان شب ساعت 23.30 دقیقه از جام جم نیز پخش می شود  .

سه شنبه؛ شبکه سوم سیما- پاسخ به سؤالات جوانان- ساعت 19.10 دقیقه