صهیونیسم و آپارتاید دو رژیم با ماهیت یکسان بودند که ثمره پیوند آن سلاح‌های کشتار جمعی و شکنجه انسان‌هایی همچون نلسون ماندلا بود.

 به گزارش تربت فدس از خبرگزاری فارس: نلسون ماندلا به عنوان نمادی در دنیا شناخته می‌شود که سال‌ها در جزیره روبن به دلیل درگیری مسلحانه با رژیم آپارتاید، سال‌های طولانی زندگی خود را در زندان به سر برد. شاید رژیم آپارتاید برای بسیاری از مردم جهان در شرایط کنونی خاطره‌ای متعلق به دوران جنگ سرد باشد اما در آن زمان این رژیم عنوان یکی از نزدیک‌ترین متحدان غرب شناخته می‌شد، که عملا قوی‌ترین ارتش نظامی افریقا را در اختیار داشت. 

 با این وجود فشار افکارعمومی در سطح جهانی سبب شد تا برخی از کشورهای غربی مجبور به کاهش روابط خود با این کشور شوند.

روابطی که هر چند به صورت جزئی کاهش یافت اما سبب شد تا این رژیم برای جلوگیری از سقوط احتمالی خود به دنبال متحدین جدیدی بگردد.

 *رژیم صهیونیستی دوست مشترک

 در این میان تنها رژیمی که عملا با تهدیدات مشترکی روبرو بود و عملا ساختاری همانند این کشور داشت که نژادپرستی نهادینه شده بود رژیم صهیونیستی نام داشت.

رژیمی که همانند دولت آپارتاید در میان میلیون‌ها نفر از مردمی به حیات خود ادامه می‌داد که آنها را از خانه و کاشانه خود آواره کرده بود و همین مسئله نقطه نظر مشترک این دو رژیم بود که آنها را به سمت یک همکاری استراتژیک سوق داد.

*تنها در میان امواج اعتراضات مردمی

رژیم آپارتاید همانند رژیم صهیونیستی خود را در میان امواج گسترده اعتراضات مردمی می‌دید که هر لحظه اصل و موجودیت آن را تهدید می‌کرد و بخصوص با تبدیل شدن نلسون ماندلا به عنوان نماد مقابله با تبعیض و نژادپرستی در این کشور بیش از پیش خطر فروپاشی از درون را به خاطر اعتراضات درونی احساس می‌کرد.

از سویی دیگر این کشور به طور مداوم درحال درگیری با همسایگان سیاه پوست خود از جمله جمهوری دموکراتیک آنگولا پس از استقلال این کشور از پرتغال بود.

از این رو حکومت سفیدهای آفریقای جنوبی به دلیل نداشتن مشروعیت و خشم اکثریت سیاه پوستان از این رژیم مصمم بود تا ظرفیت نظامی قابل توجهی را در اختیار بگیرد.

از همین رو بود که این کشور برنامه هسته‌ای خود را برای تضمین بقای خود در صورت هجوم همه جانبه دولت‌های آزاده سیاه پوستان و گروه‌های مبارز به رهبری نلسون ماندلا آغاز کرد.

*آمریکا، پایه گذار برنامه اتمی رژیم آپارتاید

برنامه اتمی آفریقای جنوبی از سال 1948 یعنی زمانی که دولت اقلیت سفیدپوست در این کشور به قدرت رسید با کمک ایالات متحده آمریکا با برنامه‌ای به نام اتم برای صلح آغاز شد. اولین تاسیسات اتمی رژیم آپارتاید با کمک موسسه صنعتی آلیس چالمرز ایجاد شد. توان این رآکتور آزمایشی در حدود 20مگاوات بود که به طور رایگان در اختیار آفریقای جنوبی قرار گرفت.

همچنین در سال 1957 دولت وقت آفریقای جنوبی که در حال کشتار سیاه پوستان بود با دولت آیزنهاور یک قرارداد 50 ساله همکاری اتمی را به امضا رساند.

در چارچوب این قرارداد همکاری اتمی بود که رآکتور تحقیقاتی آب سنگین به نام سافاری یک در اختیار رژیم آپارتاید قرار گرفت که سوخت آن تا حد 90 درصد غنی شده بود.

همچنین اندکی بعد رژیم آپارتاید برای رسیدن به پلوتونیوم لازم جهت تولید سوخت اتمی یک رآکتور آب سنگین دیگری را موسوم به سافاری دو راه‌اندازی کرد اما با بروز مشکلاتی در اداره رآکتور دوم به سمت توسعه غنی‌سازی برای ساخت بمب هسته‌ای حرکت کرد. اما علیرغم دریافت کمک‌های لازم برای غنی سازی از سوی ایالات متحده آمریکا این کشور از اهدای فناوری لازم برای توسعه بمب هسته‌ای به این کشور خودداری کرد و از همین رو بود که دولت آپارتاید به سراغ دوست قدیمی خود رژیم صهیونیستی رفت.

*رژیم صهیونیستی به کمک دولت آپارتاید می شتابد

در سال 1971 برنامه موسوم به انفجار صلح‌آمیز اتمی در آفریقای جنوبی با کمک رژیم صهیونیستی آغاز شد. شاید مهمترین سند همکاری اسرائیل و رژیم آپارتاید در تولید بمب هسته‌ای تفاهم نامه‌ای باشد که در سال 1975بین شیمون پرز وزیر وقت جنگ رژیم صهیونیستی و پیتر بوتا وزیر دفاع رژیم آپارتاید امضا شده بود.

در این قرارداد طرفین متعهد شدند که تل‌آویو سه کلاهک هسته‌ای را در اختیار رژیم آپارتاید قرار دهد و طرفین متعهد شده بودند در این میان هیچ اطلاعاتی درز نکند.

*معاوضه ترتیوم و پلوتونیوم

در سال 1984 سندی از روزنامه گاردین منتشر شد که حاکی از فروش سه رزم‌ناو مجهز به کلاهک هسته‌ای بود.

گزارش‌های متعدد دیگری نیز در خصوص کمک‌های رژیم صهیونیستی برای ساخت بمب هسته‌ای توسط رژیم آپارتاید منتشر شده است که از آن جمله می‌توان به مبادله 30 گرم ترتیوم از سوی رژیم صهیونیستی در مقابل دریافت 50 تن اورانیوم از آفریقای جنوبی است. ترتیوم فیزیوتراپ نایابی است که برای تولید بمب‌های هسته‌ای از آن استفاده می‌شود و گفته می‌شود تریتیوم تولیدی توسط متخصصان رژیم صهیونیستی در رآکتور دیمونا ساخته شده است.

*آزمایشی برای رژیم صهیونیستی

همچنین در سپتامبر 1979 ماهواره‌های مراقبت و نظارت جاسوسی ایالات متحده آمریکا پرتوهایی را از یک انفجار هسته‌ای در صدها کیلومتر از سواحل آفریقای جنوبی ثبت کردند.

بعدها در سال 1997 یکی از معاونین وقت وزیر خارجه دولت آفریقای جنوبی این نکته را تاکید کرد که این آزمایش اتمی انجام شده است در فتنه سال 1994 یکی از جاسوسان اتحاد جماهیر شوروی در دولت آپارتاید و فرمانده پیشین یک واحد نیروی دریایی آفریقای جنوبی به این نکته اشاره کرد که این آزمایش اتمی مشترک توسط اسرائیل و آفریقای جنوبی که از آن به عنوان رمز فونیکس یاد می‌کنند.

البته بعدها با پیروزی نلسون ماندلا و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی ذخیره سلاح هسته‌ای رژیم آپارتاید منهدم و تاسیسات هسته‌ای این کشور تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

*موشک سازی با کمک  اسراییل

همکاری‌های نظامی و امنیتی رژیم آپارتاید و دولت رژیم صهیونسیتی تنها محدود به همکاری‌های هسته‌ای نبود بلکه توسعه سیستم‌های نظامی را نیز در برمی‌گرفت.

دولت آپارتاید برای استفاده از بمب‌های هسته‌ای خود نیاز به یک وسیله حمل و نقل مطمئن داشت. ارتش آپارتاید دارای دو بمب افکن با قابلیت حمله بمب اتمی بود اما به دلیل حضور نیروهای کوبایی در آنگولا استفاده از آن را به دلیل وجود پدافند موشکی را نداشت.

از سوی دیگر موشک‌های نسل دوم آفریقای جنوبی به دلیل محدودیت حمل و بعد امکان حمل بمب اتمی را نداشتند. در همین زمان بود که با امضای تفاهم نامه نظامی بین آفریقای جنوبی و رژیم صهیونیستی در سال 1977 زمینه برای ارتقا موشک‌های بالستیک آفریقای جنوبی برای حمله اتمی به کشورهای سیاه پوست آغاز شد. آفریقای جنوبی توانست با کمک رژیم صهیونیستی موشک نسل سوم خود را موسوم به آر اس ای 3 را با توانمندی حمل سلاح اتمی و تسلیحات شیمیایی را بسازد.

این موشک از لحاظ فناوری به طور کامل شبیه موشک‌های نسل جریکوی اسرائیلی محسوب می‌شود و از سوخت جامد استفاده می‌کند. گرچه این توان موشکی نیز بعد از پیروزی سیاه پوستان در آفریقای جنوبی منهدم شد و موشک‌های مزبور اوراق شدند.

*شکنجه و دیگر هیچ

جنبه دیگری از همکاری رژیم صهیونیستی و آپارتاید توسعه همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی به منظور مقابله با تهدیدات بیشتر بوده است. موساد سرویس اطلاعات خارجی رژیم صهیونیستی بارها از سرویس اطلاعاتی دولت آپارتاید به منظور نفوذ در رفت و آمدهای احتمالی رزمندگان فلسطینی در کشورهای آفریقایی و رصد تحرکات آنها استفاده کرده است.

همچنین دولت آپارتاید به منظور مقابله با حملات مجاهدان سیاه پوست از سوابق و توانمندی‌های رژیم صهیونیستی استفاده کرده و برای آموزش نیروهای خود را به این کشور اعزام می‌کرده است. فناوری شکنجه و دستیابی به تجهیزات شنود از جمله همکاری‌های دیگر رژیم صهیونیستی بوده است.

*اذعان به همسانی صهیونیسم و آپارتاید

در نهایت فارغ از تمام این همکاری‌ها بارها اظهارنظرهای سران مختلف کشورها بوده است که رژیم صهیونیستی را با رژیم آپارتاید مقایسه کردند که از جمله می‌توان به رهبران ضدآپارتاید آفریقای جنوبی اشاره کرد.

«میشل بن ییر» دادستان کل رژیم صهیونیستی، جیمی کارتر رئیس جمهور اسبق ایالات متحده، برژینسکی مشاور امنیت ملی سابق کاخ سفید و حتی برخی از روزنامه‌نگاران اسرائیلی از این واژه استفاده کردند. واژه‌ای که تنها عملکرد رژیم صهیونیستی وهمکاری گسترده آن با رژیم آپارتاید آن را به اثبات می رساند.