پس از اینکه یهودیان در جهان پراکنده شدند، حاخام ها برای منافع خود و بهره برداری بیشتر از یهودیان سراسر جهان، نهاد رش گلوتا (پادشاهی در تبعید داوودی برای مهاجران یهودی) را راه اندازی کردند، که توانست آرام رهبری واحد برای یهودیان پراکنده باشد و یکپارچگی دوباره به آن‌ها ببخشد و از پراکندگی آن‌ها بهره ببرد تا بتواند با واسطه گری و جاسوسی اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در میان ملت‌های گوناگون، هم نژادان خود تقویت کنند. در قرن‌های اخیر، اندیشه? ملت اندام وار و واحد یهود، در باروری صهیونیست سیاسی به رهبری تئودور هرتزل سهیم بوده است.در گسترش این اندیشه، کسانی چون اسحاق نیوتن، ژان ژاک روسو و زیگموند فروید سهم ویژه ای دارند و در نوشته های کانت و فیخته هم یهودیان به عنوان ملتی اندام وار تصویر شده‌اند.

گسترش آموزش زبان عبری در کشورهای گوناگون در میان یهودیان و پدید آوردن اسطوره‌ها، دشمن مشترک(اسلام شیعی) و سرزمین مشترک(فلسطین)،راه را برای تثبیت ملی گرایی یهود می‌گشاید.اساساً ناسیونالیسم (ملی گرایی) پدیده ای کاملاً غربی است که پس از انقلاب فرانسه در میان اقلیت‌ها رشد یافت.در واقع، میهن پرستی و آرمان خواهی مشترک میان افراد گوناگون یک قوم را، ناسیونالیسم می‌نامند.آلبرت اینشتین، از گسترش ناسیونالیسم یهودی بیمناک بود و همین حرکت، سبب تشکیل دولتی صهیونیستی شد.(با حمایت‌های حاکمان دولت اسرائیل)در پژوهش‌های تاریخی به این نکته بر می‌خوریم که یهودیان همواره در پی اثبات هویت و ملیتی واحد در طول تاریخ بوده‌اند که اساساً یک ایده صهیونیستی است و نکته قابل توجه این است که در خود اسرائیل هم، یهودیان با وجود فرهنگ‌های گوناگون، مشکلات بسیاری دارند و این مسئله سبب جدایی و اختلافات میان آن‌ها شده است.

در فیلم‌های گوناگونی، بعد از این تغییر و تحولات در اندیشه های صهیونیست، این وحدت در آرزوها و آرمان‌ها، اسطوره‌ها و زبان، میان یهودیان سراسر جهان دیده می‌شود که سرانجام نیز به مهاجرت به فلسطین اشغالی می‌انجامد.برای نمونه در فیلم لینا، زنی به تصویر کشیده می‌شود که برای آزادی همسرش از زندان‌های روسیه می‌کوشد، ولی دیری نمی‌پاید که به فلسطین اشغالی باز می‌گردد و با یک یهودی ازدواج و همسر زندانی گذشته‌اش را فراموش می‌کند.

ساختن فیلم هایی به زبان عبری نیز در همین راستا می توند ارزیابی شود. توسعه و ترویج زبان عبری از سیاست های اصلی دولت اسرائیل و صهیونیست های سایر مجامع به شمار می رود تا هویت یهودی را انسجام بیشتری بخشند و یهودیان سراسر دنیا را به ملی گرایی صهیونیستی وادار کنند.برخی از کارشناسان فیلم مصائب مسیح را ضد یهودی ندانسته و آن را به سود صهیونیست ارزیابی کردند، زبان عبری مردم بنی اسرائیل جامعه ی فلسطینی در سال 33 میلادی بود.

در فیلم فهرست شیلندر نیز اسپیلبرگ از زبان عبری در مجامع داخلی یهود بهره برده این فیلم توسط شرکت یهودی - صهیونیستی (یونیور سال) ساخته شد.این فیلم نامزد 12 جایزه اسکار بود و برنده هفت جایزه بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و موسیقی.این فیلم فرهنگ آنها را ناسازگار با فرهنگ جامعه هایی دانسته است که در آنها زندگی می کند. این فیلم در راستای تفکر و اندیشه هرتزل است.اسپیلبرگ بر این باور است که :«یهودیان، غیر قابل جذب و ادغام در ملت هایی هستند که بین آنها زندگی می کنند و دربین آنها تحلیل نمی روند».