در مقالات قبلی به پیدایش لابی صهیونیست و انواع رسمی و غیر رسمی آن اشاره کردیم. همچنین گفتیم که این لابی ها نفوذ و قدرت بالایی نیز دارند تا جایی که بسیاری گردانندگان سیاست خارجی آمریکا را صهیونیست ها می دانند. در این مقاله در پی آن هستیم تا به این سوال جواب دهیم که لابی های صهیونیست قدرت خود را از کجا کسب می کنند؟ برای پاسخ به سوال فوق می توان به 5 موضوع عمده اشاره کرد:
1-خصوصیات جامعه یهودی
جامعه یهود با توجه به علاقه ای که به فعالیت های سیاسی، حمایت از اسرائیل و مسائل مربوط به آن دارد، معمولا به شیوه ای سازمان یافته اقدام می کند. یک نمونه از این فعالیت که در مقاله قبل نیز به آن اشاره شد، حضور گسترده در انتخابات آمریکاست. میزان حضور در انتخابات سنا، کنگره و ریاست جمهوری آمریکا به خوبی بیانگر این نکته است. به طور معمول درصد رأی دهندگان در ایالات متحده بین 40 تا 55 درصد است، در حالی کهه یهودیان 89درصد حضور فعال در انتخابات را دارند، حضوری که هم خود حق رأی دارند و هم دیگران را با خود همراه می کنند.هم حضور در عرصه انتخابات و هم کمک های مالی یهودیان به کاندیداهای مورد نظرشان در انتخابات باعث تقویت است این فرض که «یهودیان مهم هستند» در بین سیاستمداران شود.
2- حمایت آمریکا از اسرائیل
در اکثر دوره های ریاست جمهوری آمریکا شاهد این امر بوده ایم که به نحوی امنیت و اهمیت اسرائیل برای آمریکا مهم و حیاتی تلقی شده است. تا جایی که حمایت از اسرائیل بخشی از استراتژی آمریکا معرفی می شود که خود این نکته یکی از مهمترین منابع قدرت لابی ها در اسرائیل است.اسرائیل از یک سو در یکی از استراتژیک ترین نقاط جهان استقرار پیدا کرده است از سوی دیگر با توجه به اعتقادات مذهبی مشترک یهودیان و پروتستانها که اکثریت آمریکا را تشکیل می دهند، می تواند دست آویزی برای برنامه هایی بلند مدت آمریکا همچون پروژه آرمگدون باشد.(برای مطالعه بیشتر به مقالات آرمگدون در سایتها مراجعه کنید.)چنان که پیداست و افرادی چون بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا نیز به آن اشاره کرده است آمریکا و ایرائیل ارزشها و نقاط مشترک فراوانی با یکدیگر دارند. اعطای وام و تجهیزان نظامی، صادرات گسترده کالا به اسرائیل و... به خوبی نشانگر حمایتهای آمریکا از اسرائیل است.
3- دسترسی به منابع قدرت ایالات متحده آمریکا
نشانه دیگر نفوذ و قدرت لابی یهودیان در آمریکا، دسترسی آسان آنها به افراد صاحب قدرت است. البته این دسترسی صرفا مختص به گروه های فعال سیاسی در سنا یا کنگره آمریکا نیست، بلکه تمام سازمانهای طرفدار اسرائیل این فرصت را دارند که به راحتی با سران کاخ سفید ملاقات داشته باشند.این حضور گسترده یهودیان در دستگاه های سیاست گذاری ایالات متحده به آنها امکان ایجاد ارتباط با منابع قدرت را می دهد. این موضوع رابطه بسیار نزدیکی به موضوع اول یعنی توجه به یهودیان به عنوان کسانی که می توانند باعث پیروزی یک کاندیدا شوند حائز اهمیت است.این ارتباط پس از برگزیده شدن در انتخابات همچنان برقرار می ماند و قدرت لابی صهیونیست را بیشتر و بیشتر می کند.
4- وجود افراد و سازمانهای موثر
در اقلیت بودن یهودیان باعث شده که از تمامی امکاناتی که به دستشان می رسد نایت استفاده را بکنند. افراد قدرتمند با گرایشات صهیونیستی و همچنین داشتن موسسات و سازمانهای محلی، خیریه، اقتصادی و سیاسی در آمریکا به عنوان یکی دیگر از منابع قدرت لابی ها مطرح است.همانطور که مقاله قبل به لابی های رسمی و نقش آنها در به کرسی نشاندن خواسته های یهودیان اشاره کردیم، می توان در اینجا به لابی ایپاک به عنوان قدرتمندترین و اصلی ترین سازمان فشار در آمریکا یاد کرد. در مورد امکانات و توانایی های این بنیاد سخنان فراوانی وجود دارد تا جایی که از آن به عنوان مهمترین سازمان در آمریکا و حتی یک ایالت در میان ایالات آمریکا یاد شده است! در حقیقت از این سازمان صهیونیستی به عنوان دولتی در داخل دولت آمریکا یاد شده است.
تبلیغات گسترده
تبلیغات پر از اغراق که از سوی لابی یهود صورت می گیرد در سالهای اخیر به شدت مورد توجه بوده است. در گذشته یهودیان برای جلوگیری انگیحتن احساسات ضد یهودی، قدرت و نفوذ خود را کتمان می کردند و بیشتر پشت پرده بودند اما امروز یهودیان نه تنها حضور خود را در عرصه دارند بلکه در زمینه های سیاسی و اقتصادی و میزان نفوذ خود غلو نیز می کنند.این نمایش افزایش قدرت لابی یهودیان در آمریکا و همچنین اغراق در مظلومیت این قوم در طول تاریخ، خود یکی از استراتژی های قدرت بخشی به لابی های یهود محسوب می شود.عوامل ذکر شده می توانند هر گروه یا سازمانی را در کانون توجه قرار دهند و لابی یهویدان ایالات متحده نیز هم اکنون در این جایگاه و با افزایش قدرت روز افزون منتظر انتخاب رئیس جمهوری دیگر در انتخابات جاری هستند.
منبع:لابی صهیونیسم در ایالات متحده آمریکا؛ محسن اسلامی؛1384؛ قم: نشر فقاهت