سازمانهای امنیتی رژیم صهیونیستی همواره نقش مهمی در تمام نبرد های این رژیم ایفا کرده اند . در نبرد لبنان نیز آنها نقش و حضور فعالی دارند . رژیم صهیونیستی تا کنون سازمان ها و گروه های ویژه ای را برای ترور مخالفان خود در نقاط مختلف دنیا تشکیل داده است . نگاهی به این سازمان های مخوف می تواند در شناسایی بهتر نیروهای مختلف نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی کمک مناسبی باشد . در متن زیر کوشیده ام به مهمترین این سازمانها نگاهی هر چند گذرا داشته باشیم :

1- هاشومیر ( نگهبان)

سازمان نظامی است که در سال 1909 در فلسطین تشکیل شد و افرادی چون یتسحاق تسفی ، اسرائیل گلعادی ، الکساندر زید و اسرائیل شوحط مسئولان این سازمان به شمار می آمدند . بیشتر اعضای این سازمان نظامی از حزب کار و از نخستین مهاجران روسی به رژیم صهیونیستی هستند . با این وجود ، هاشومیر با نظارت مستقیم حزب کار بر این سازمان مخالفت کرده است . هدف این سازمان تأمین امنیت شهرک های یهودی نشین و حمایت از آنها اعلام شده است .

2- بیتار

این کلمه برگرفته از عبارت عبری " برای یوسف ترومبلدور" به معنی " دوران ترومبلدور " و یا " پیمان ترومبلدور " است . بیتار سازمانی اصلاح طلبانه و متشکل از جوانان رژیم صهیونیستی است که یوسف ترومبلدور در سال 1923 آن را در هلند تأسیس کرد. هدف این سازمان آموزش اصول کشاورزی و علوم به جوانان یهود برای آماده ساختن آنها جهت زندگی در فلسطین بود . البته در آموزش این افراد روی آموزش نظامی و زبان عبری تأکید خاصی می شد . اعضای ای سازمان یک نوع ایدئولوژی متأثر از فاشیسم را آموزش می دیدند .اندیشه فاشیسم در آن زمان حاکم بر اروپا بود. به این جوانان تلقین می شد که انسان دو راه پیش رو دارد که سومی ندارد : " یا مرگ یا جنگ " بیتار مدام به اعضای خود یاد آور می شد که هر کشور دارای رسالت و اهداف خاص ، با زور شمشیر تشکیل شده است . در کل باید گفت که این سازمان افکار و اندیشه های جابوتنسکی از رهبران رژیم صهیونیستی را یدک می کشید .

3- نوتریم

کلمه عبری است و به معنی نگهبان و محافظ است . این سازمان عبارت است از پلیس احتیاط یهودی که نیروهای قیومیت انگلستان با همکاری هاگانا و برای قلع و قمع انتفاضه ملت فلسطین در 1936 الی 1939 تشکیل دادند و در این راستا صد ها یهودی در شهر ها و شهرکها به عضویت آن درآمدند و برای حمایت از شهرک های واقع در منطقه پست اردن اعزام شدند . نیروهای نوتریم ابتدا 1550 نفر بودند که حقوق و هزینه زندگی 750 نفر آنان را انگلستان و حقوق بقیه 1800 را رهیران شهرک های یهودی متکفل شده بودند. در ژوئن 1936 میلادی ، با توجه به شدت گرفتن تظاهرات فلسطینیان 1240 نیرویی که " نگهبانان ذخیره " نام داشتند ، به عضویت این سازمان درآمدند .

4- سپاه یهود

سپاه یهود تشکیلاتی نظامی و متشکل از داوطلبان یهودی است که در جریان جنگ جهانی اول در کنار نیروهای انگلیس و متفقین جنگیدند . گردان یهود شماره 38 که در میان سال های 1915 الی 1917 در آمریکا آن را تأسیس کردند و گردان 40 " که در فلسطین تشکیل شد" و گردان های یورش تفنگ های پادشاهی " نیروهای تشکیل دهنده این سازمان هستند . تعداد نیروهای همه این گردان ها مجموعاً 6400 نفر بود که همه آنها سپاه یهود نامیده می شدند . اندیشه تأسیس این سپاه از آنجا نشأت می گیرد که شهروندان رژیم صهیونیستی با توجه به قدرت استعماری " بالی برای تانیا " بر خود لازم می دانستند که برای رسیدن به هدف خود یعنی تأسیس وطنی ملی برای یهودیان به نیروهای انگلیسی کمک کنند .

5- لشکر یهود

یک سازمان نظامی یهودی است که در زبان عبری " هاهیل " نام دارد . این سازمان در سال 1944 به دستور حکومت برای تانیا و برای کمک به نیروهای متفقین در جریان جنگ جهانی دوم تشکیل شد . اما در اصل تشکیل لشکر یهود به سال 1939 یعنی در جریان جنگ جهانی دوم ، که رهبران شهرک های یهودی در فلسطین راه را برای رسیدن به آرزوی خود در تشکیل دولت با مساعدت متفقین هموار می دیدند ، باز می گردد . در همین سال حدود 130 هزار شهرک نشین یهودی در فلسطین برای جنگ با متحدین ، داوطلب شدند .

6- هاگانا

هاگانه کلمه عبری به معنی " دفاع " و سازمانی نظامی و متعلق به شهرک نشینان رژیم صهیونیستی است . این سازمان در سال 1920 میلادی به جای سازمان " هاشومیر " تشکیل شد . هاگانا ایتدا وابسته به اتحادیه کارگران و سپس حزب مابی و هستدروت بود ؛ در سال 1929 میلادی هاگانا در سرکوب انتفاضه فلسطسنیان مشارکت و به خانه ها و مستغلات عرب ها حمله کرد و راهپیمایی هایی رابرای تحریک شهروندان عرب و ارعاب آنها به راه انداخت .همچنین این سازمان در امر شهرک سازی به خصوص در ابداع شیوه " حصار و برج محافظت " برای شهرک های یهودی نشین مشارکت فعالی داشت و علاوه بر آن از زمان تأسیس ، همواره در راستای تأمین امنیت شهرک های یهودی تلاش کرده است . سال های انتفاضه فلسطینیان از 1936 الی 1939 شاهد همکاری گسترده هاگانا با نیروهای اشغالگر انگلیس بود و این همکاری با انتصاب چارلز وینجیت به عنوان افسر سازمان امنیت انگلستان در فلسطین در سال 1939 توسعه یافت . نامبرده بر ایجاد تیم های ویژه شبانه و گروهان های سیار و هماهنگی میان سازمان اطلاعات و امنیت انگلستان و بخش امنیتی هاگانا معروف به " شی " نظارت داشت . همچنین نیروهایی برای تانیا و هاگانا در تشکیل پلیس ویژه حفاظت از شهرک های یهودی همکاری داشتند و بیشتر اعضای آن از نیروهای هاگانا تشکیل شد . با پایان جنگ جهانی دوم نبرد جدیدی روی داد و هاگانا با همکاری " لیحی " و " اتسل " تاسیسات انگلیس و پل ها و خطوط راه آهن را تخریب کرد . این عملیات ها " جنبش مقاومت عبری " نامیده شدند . با برپایی دولت " اسرائیل " نیروهای هاگانا هسته های اصلی رژیم صهیونیستی را تشکیل دادند . رزیم صهیونیستی با داشتن تعداد زیادی سازمان ها و نهاد های امنیتی نتوانست در جنگ 33 روزه حتی یک وجب از خاک لبنان را اشغال نماید . طبق آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان امنیت رژیم صهیونیستی بیش از 60 درصد اطلاعات ارسال شده از واحد های جاسوسی غلط بوده و این یکی از مهمترین دلایل شکست رژیم صهیونیستی در جنگ لبنان و همین طور غزه بوده است .         و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین