از جمله طرق یاری وجود مبارک  امام زمان ـ علیه السلام ـ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر است، زیرا هرگاه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر با شرایط آن انجام شود، آثار زیادی از نظر ظاهری و باطنی به دنبال دارد.
آثار ظاهری امربه ‌معروف و نهی‌ازمنکر
به وسیلة امربه‌معروف کسانی که واجبات و کارهای نیکو را ترک کرده‌اند، آن‌ها را به جا می‌آورند، ‌و با نهی‌ازمنکر کسانی که اهل معصیت و گناه هستند یا کلاً آن گناه را ترک می‌کنند، یا کمتر انجام می‌دهند، و یا موجب کمی جرأت آنان می‌شود. و فایده دیگر آن این است که دیگران تحت تأثیر قرارگرفته و بر ارتکاب گناهان و ترک واجبات جرأت پیدا نمی‌کنند. و این دو جهت موجب برقراری احکام و اقامة‌ واجبات می‌شود، و وسیلة نشر آن‌ها میان مردم می‌گردد. زیرا هرگاه عده‌ای کارهای نیکو و پسندیده راانجام دهند و بر آن مواظبت داشته باشند، عده‌ای دیگرهم فوراً و نا خودآگاه الگو گرفته و پیروی می‌کنند و برای عده‌ای دیگر هم یادآوری می‌شود. و در این آثار ظاهری نوعی نصرت و یاری امام زمان ـ علیه السلام ـ نهفته است. زیرا این‌ها از اموری است که راجع به وجود مبارک امام ـ علیه السلام ـ است، پس هرکس موفق در جهتی از آن جهات گردد، البته ایشان را نصرت و یاری نموده‌است.
آثار باطنی امر به معروف و نهی از منکر
این امر موجب نزول برکات و فیوضات الهی می‌شود، و سبب برطرف شدن بلاها و گرفتاری‌ها می‌گردد. که در این آثار باطنی نیز نوعی نصرت و یاری امام زمان ـ علیه السلام ـ نهفته است،‌ زیرا برکات و فیوضات الهی به یمن وجود مبارک امام ـ علیه السلام ـ به بندگان می‌رسد، پس هرکس باعث برطرف شدن موانع آن و سبب ظهور آن‌ها گردید، آن حضرت را در ظهور آثار وجود مبارکش نصرت و یاری کرده ‌است، و این که منسوبین و شیعیان آن حضرت از آن برکات بهره‌مند می‌شوند،‌ نوعی نصرت امام ـ علیه السلام ـ است. و اما در مورد برطرف شدن بلاها و گرفتاری‌ها، پس آن حضرت را در دفع ضرر دنیوی از دوستان ایشان، و نیز در دفع ضرر اخروی که به جهت ترک گناهان و انجام واجبات صورت می‌گیرد و در نتیجه از عذاب آخرت نجات می‌یابند، به نوعی یاری نموده است.