مقام امامت بعد از امام حسن عسگرى (علیه السلام) به پسرش(حضرت مهدى (علیه السلام ) ) هم نام و هم کُنیه رسول خدا (صلّى   اللّه علیه و آله و سلّم)  رسید و امام حسن عسگرى (علیه السلام ) در ظاهر و باطن ، فرزندى جز او (یعنى حضرت مهدى (علیه السلام )) نداشت و او را غایب و مخفى ، بجاى گذارد. حضرت مهدى (علیه السلام ) در شب نیمه شعبان سال 255 هجرى (در شهر سامرّا) به دنیا آمد.مادرش ((اُمّ وَلد)) بود به نام ((نرجس)) (دختر یشوعا از ذریه شمعون یکى از حواریون حضرت عیسى) علیه السلام ) بود) حضرت مهدى (علیه السلام ) هنگام وفات پدرش ، پنج سال داشت ، خداوند به او در همان سن و سال ، حکمت و مقام قضاوت را عنایت فرمود.او را نشانه و حجّت جهانیان قرار داد، خداوند به او (در کودکى) حکمت آموخت چنانکه به حضرت یحیى (علیه السلام) در زمان کودکى حکمت آموخت .( چنانکه در آیه 12 از سوره مریم مى خوانیم ، خداوند مى فرماید:
(یا یَحْیى خُذُ الْکِتابَ بِقُوَّةٍ وَآتَیْناهُ الْحُکْمَ صَبِیّاً ) ؛ ((اى یحیى ! کتاب خدا را با قوّت بگیر و ما حکمت را در کودکى به او دادیم )).) و نیز خداوند مقام امامت را به حضرت مهدى (علیه السلام ) در کودکى عنایت کرد. چنانکه به حضرت عیسى (علیه السلام ) در آن هنگام که در گهواره بود، مقام نبوت عطا فرمود. (چنانکه در آیه 29 و 30 از سوره مریم آمده : عیسى (علیه السلام) در حالى که کودک بود و در گهواره قرار داشت زبان گشود و گفت :
(اِنِّى عَبْدُاللّهِ آتانِى الْکِتابَ وَجَعَلَنِى نَبِیّاً)؛ ((من بنده خدایم که به من کتاب (آسمانى) داده و مرا پیامبر قرار داده است )).)

در مورد امامت امام مهدى (علیه السلام ) قبل از تولّدش ، از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) تصریح شده بود چنانکه مسلمانان ، آن را مى دانستند و بعد از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ) امیر مؤ منان على (علیه السلام ) به امامت آن حضرت تصریح فرموده است.همچنین امامان معصوم (علیهم السلام ) یکى پس از دیگرى ، تا پدرش امام حسن عسگرى (علیه السلام ) به امامت او تصریح کرده اند. (این روایات ، در کتاب ((منتخب الاثر)) آمده است .)

پدر بزرگوارش امام حسن عسکرى (علیه السلام ) نزد افراد مورد وثوق و خواصّ شیعیانش ، تصریح به امامت آن بزرگوار نموده است . و اخبار و روایات در مورد غیبت و پنهان شدنش و همچنین در مورد حکومت جهانیش ، قبل از تولّد و پنهان شدنش به طور مستفیض (بسیار) از ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) نقل شده است .در میان امامان (علیهم السلام ) اوست که صاحب شمشیر است و به حق قیام مى کند و همه در انتظار تشکیل دولت ایمان (حکومت اسلامى جهانى او) بسر مى برند.